”Postnord har vid otaliga tillfällen lämnat min post med känslig information till mina grannar. Är det inte bankpapper så är det dyra saker jag beställt över internet”.
Så står det i en av de 350 anmälningar som kommit in till Konsumentverket i år rörande Postnord. Antalet anmälningar mot företaget har redan slagit rekord, innan årets slut. Jämfört med fjolårets 82 anmälningar är de mer än fyra gånger så många.
Den 1 mars i år införde Postnord en ny regel och började ta ut en administrationsavgift på 75 kronor per paket som kommer från Kina och länder utanför EU, vilket genererat en stor mängd klagomål.
– Det var då det kom in vansinnigt mycket anmälningar, säger Gabriella Fenger Krog, enhetschef på Konsumentverket.
– Det finns inget egentligen som är oskäligt med det. Det är nog så när det gäller en hel del av utlandshandeln att man inte har förstått vad som gäller, och där har både Postnord och den utländska aktören som riktar sig till svenska konsumenter ett ansvar.
”Vi följer Postnord väldigt noga”
Också till Post- och telestyrelsen (PTS), har anmälningarna rasat in. PTS, som bevakar postväsendet i Sverige, har hittills i år kontaktats 1 876 gånger angående Postnord och Bring Citymail, varav 1 718 har klassificerats som klagomål och synpunkter. Av dessa rör 66 procent Postnord specifikt. Under hela 2017 kontaktades PTS 2 554 gånger, varav 2 282 förfrågningar klassificerades klagomål och synpunkter.
– Man klagar mycket på det man klagat på tidigare, brev och paket som inte kommer i tid, men det som sticker ut är det som hände i våras när Tullverket och Postnord gjorde en överenskommelse hur man ska betala för paket utanför EU. Det är en stor del av klagomålen, säger Olof Bjurö, avdelningschef på PTS:s postavdelning.
För närvarande har PTS två tillsynsärenden mot Postnord, ett om hanteringen av paket från utlandet och ett om hanteringen av klagomål gällande paket från utlandet.
– Vi följer Postnord väldigt noga och de åtgärder de vidtagit efter år av problem.
Julhandeln en utmaning
Nu står årets största e-handelsfest inför dörren: Black Friday, följt av julhandeln. Postnord räknar med att andelen paket som skickas under den perioden dubbleras och har under året genomfört en rad förbättringar, exempelvis 3 000 extra medarbetare, lördags- och kvällsleveranser på flera håll och 140 nya utlämningsställen för att undvika förra årets kaos.
– Förra julhandeln började egentligen med Black Friday som slog till med full kraft och det tog oss och många av våra e-handelskunder på sängen. Det var signifikant större volymer än vad vi hade räknat med, säger Mathias Krümmel, chef för produktion på Postnord.
Det stora problemet under året har dock varit de nya tull- och momsreglerna.
– Gör vi fel är vi berättigade kritik och ska göra bot och bättring. Vi vill återfå alla svenskars förtroende, men jag har full förståelse för att vi inte är där än.
Postnord: ”Var ute i god tid”
Kommer man att få sina paket i tid i jul?
– Det ärliga svaret är, det beror på när du väljer att skicka det. Var ute i god tid. Min ambition är att vi ska leverera på vårt kundlöfte.
Gabriella Fenger Krog på Konsumentverket säger att man som konsument ska kunna förvänta sig att få sina paket i tid.
– Det är det självklara, samtidigt förstår vi att paketmängden har ökat dramatiskt. Men jag hoppas att Postnord tagit höjd för Black Friday, Cyber Monday och julhandeln.