SVT Nyheter har tidigare rapporterat om att årets näthandel överstigit alla förväntningar, vilket medfört att Postnords ombud inte har kunnat ta hand om alla leveranser. Näthandeln är orolig för julklappskaos.
Enligt kommentarerna på Postnords Facebooksida är störningarna inte över. Kunder berättar om fortsatt strul i olika former.
”Förmodligen kommit bort”
”Jag har åtta stycken paket som har landat i Sverige och på tio dagar har det inte hänt någonting mer i leveransen. Jag ligger ute med pengar på varor jag säkert aldrig kommer få som de låter på eran kundtjänst. (...) Och när jag frågar var paketen tagit vägen så säger ni att dom förmodligen har kommit bort”, skriver en person.
”Att ni inte skäms! Beställde en paket som skulle levereras i går till ombudet! I dag har paketen åkt tillbaka till avsändaren! Hur jobbar ni egentligen? Kallar ni detta ett ”logistik”?”, skriver en annan medan en tredje klagar:
”Verkar som sorterarna på Postnord redan tagit julledigt då vi har varit tvungna att åka till andra sidan stan på två olika ställen för att hämta paket som levererats till ombud som inte ens är i närheten av att vara våra närmsta.”
”Saknar själv sju paket, de har i snitt varit i Sverige i nio dagar, får väl ge upp på dem då...”
”Paket i min brevlåda i dag som var till någon annan som bor runt en mil bort. När jag ringer dem för att tala om att vi har deras paket säger de att de brukar få våran post då och då.”
Problem med julkort
Men det är inte bara paketleveranserna som strular. Kunder är oroliga över att julkorten inte ska hinna fram i tid.
”Jag är så otroligt ledsen, inte ens hälften av alla mina julkort har kommit fram som jag skickade för över en vecka sen.”
”Alltså jag har haft överseende med fel utdelad post länge nu men nu har bägaren runnit över när inte ens hälften av mina julkort har kommit fram, har lagt ner mycket tid och pengar på de här korten, jag är otroligt ledsen!!!”