En kvinna vid en gate på Stockholm Arlanda Airport Foto: Fredrik Sandberg/TT

Efter SAS-strejken: Drabbade får vänta i månader på beslut om ersättning

Uppdaterad
Publicerad

Efter SAS-strejken strömmar nu anmälningarna om ersättning in till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, men drabbade passagerare får vänta till efter sommaren på beslut.

370 000 passagerare drabbades av det kaos som uppstod när SAS-piloterna i Skandinavien bestämde sig för att strejka. Efter en utdragen process kunde pilotfacket och arbetsgivaren till slut komma överens, men då hade många redan fått sina resor förstörda. När de nu skickar in anmälningar om ersättning till ARN kommer de att få vänta ett tag på svar.

– Vi måste låta våra medarbetare få semester som alla andra, säger Marcus Isgren, chef vid Allmänna reklamationsnämnden.

Hittills har omkring 100 missnöjda passagerare klagat, och nya klagomål trillar in varje dag.

SAS vill inte betala

– Det är olika ersättningar, men de flesta avser kompensation enligt en särskild EU-förordning som man kan få, ett schablonbelopp som man kan få när en flygning har ställts in eller försenats, säger Marcus Isgren.

Schablonbeloppet ligger på mellan 2 500 och 6 000 kronor, men den vill SAS inte betala ut. Strejken är en extraordinär händelse och SAS kunde inte beordra piloterna att jobba, därför gäller inte detta EU-regelverk denna gång, menar SAS.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.