370 000 passagerare drabbades av det kaos som uppstod när SAS-piloterna i Skandinavien bestämde sig för att strejka. Efter en utdragen process kunde pilotfacket och arbetsgivaren till slut komma överens, men då hade många redan fått sina resor förstörda. När de nu skickar in anmälningar om ersättning till ARN kommer de att få vänta ett tag på svar.
– Vi måste låta våra medarbetare få semester som alla andra, säger Marcus Isgren, chef vid Allmänna reklamationsnämnden.
Hittills har omkring 100 missnöjda passagerare klagat, och nya klagomål trillar in varje dag.
SAS vill inte betala
– Det är olika ersättningar, men de flesta avser kompensation enligt en särskild EU-förordning som man kan få, ett schablonbelopp som man kan få när en flygning har ställts in eller försenats, säger Marcus Isgren.
Schablonbeloppet ligger på mellan 2 500 och 6 000 kronor, men den vill SAS inte betala ut. Strejken är en extraordinär händelse och SAS kunde inte beordra piloterna att jobba, därför gäller inte detta EU-regelverk denna gång, menar SAS.