Hyttinge menar att det är svårt att bedöma vad piloterna har uppnått med den här strejken eftersom man ännu inte känner till de exakta villkoren bakom avtalet.
– Tittar man på själva lönebiten ser det ganska okej ut för piloternas räkning. Enligt dem har de fått igenom kraven på arbetsförbättringar, vilket gör att det känns som att de ändå nått en viss framgång.
Vad vinner SAS på att strejken är över?
– Att det är slut. De hade såklart velat få ner kostnaderna mer och haft friheten att lägga upp sitt bolag som de vill. Men jag tror ändå att detta är en förtroendebransch och har man inte kundernas förtroende kan det gå riktigt illa ganska fort för ett bolag.
Vad vinner kunderna på att konflikten är över?
– Förhoppningsvis mer stabilitet framöver och att priserna kanske kommer sjunka lite för att SAS ska få upp förtroendet igen. Men det återstår att se eftersom strejken kostat SAS kanske en halv miljard och de inte har råd att vara för frikostiga heller. Det här halverar ju i alla fall de förväntade vinsterna för i år, vilket är ganska mycket för ett bolag som inte har all medvind i världen.
Resenärer glömmer ganska fort
Det har spekulerats en del om huruvida konkurrerande flygbolag, såsom Norwegian och Finnair, har gynnats av SAS-strejken. Men enligt Hyttinge handlar det inte om så stora vinster för dem.
– I det stora hela har de nog tjänat ganska lite pengar på det här. Men någonstans kanske de har tjänat mer i förtroende och att konsumenter upptäckt dem som alternativa flygbolag.
Hur trogna är flygresenärer, går man tillbaka till ett bolag som man tycker har svikit en?
– Historiskt sett så glömmer folk ganska fort, det är priset som styr mest. Men den kommande tiden kommer drabbade kunder kanske inte välja SAS i första hand såklart.