Över 300 000 passagerare drabbades av vårens SAS-strejk. Många passagerare vill nu ha ersättning efter strejken och anmälningarna har strömmat in till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. En stor del av de ärenden som SVT Nyheter tagit del av handlar om den schablonersättning som man enligt en EU-förordning kan få om ett flyg är kraftigt försenat eller inställt.
Men denna ersättning, som ligger på mellan 2 500 och 6 000 kronor per resa, vill SAS inte betala ut.
”Extraordinär händelse”
Flygbolaget menar att pilotstrejken var utanför deras kontroll och därför ska räknas som en så kallad extraordinär händelse och att EU-reglerna därför inte gäller.
Men redan innan ARN:s beslut om hur reglerna ska tolkas så säger SAS vd i en intervju med Dagens Nyheter att bolaget inte kommer att följa ARN:s rekommendation.
– Det var en uppgift som förvånade mig. SAS har tidigare alltid följt reklamationsnämndens beslut, säger Marcus Isgren, chef på ARN.
SVT: Hur ovanligt är det att stora företag inte lyssnar på er?
– Det är extremt ovanligt. Nästan alla företag följer våra beslut, och framför allt de stora som är med i näringslivsorganisationer.
Marcus Isgren noterar också att SAS är medlem i svenska flygbranschen, som utser ledamöter som är med och fattar beslut på ARN.
– Det är ännu mer anmärkningsvärt att ett sådant bolag inte har respekt för reklamationsnämndens beslut.
”Väldigt allvarligt”
ARN:s chef är inte ensam om att reagera. Även civilminister Ardalan Shekarabi (S) är upprörd.
– Jag blev väldigt förvånad. Det är inte acceptabelt. Det är inte så ett seriöst bolag ska förhålla sig till lagstiftningen och till konsumenters rättigheter.
Shekarabis uppmaning till SAS är att ”tänka om och göra rätt”.
– Det är helt oacceptabelt att man säger i förväg att man inte kommer att följa ARN:s rekommendationer. Det är definitivt provocerande mot Sveriges konsumenter.