ARN avslår alltså begäran om kompensation från tre resenärer som därmed fått sin sak prövad.
– Vi bedömer att pilotstrejken på SAS var en extraordinär händelse och att bolaget gjort allt som är rimligt för att undvika att flygningen skulle ställas in. Därmed är bolaget inte skyldigt att betala ut den standardiserade kompensationen till dem som drabbats, säger Marcus Isgren på Allmänna reklamationsnämnden.
Ersattes för biljettköp
Fallet som prövats gäller ett flyg från Stockholm till spanska Alicante, där SAS inte lyckades boka om resenärerna. Dessa köpte själva nya biljetter med ett annat bolag och fick ersättning från SAS för den kostnaden. Däremot motsatte sig bolaget kravet att dessutom betala ut den av EU-förordningen standardiserade kompensation som brukar betalas ut vid inställda eller försenade flyg.
Beslutet från ARN gör att SAS ser ut att slippa betala kompensation till passagerare på de över 4 000 flygningar som ställdes in på grund av SAS-piloternas strejk. Strejken lamslog bolaget under drygt en vecka i slutet av april.
Andra fall
Beslutet är vägledande i huvudfrågan – att strejken är att betrakta som en extraordinär händelse. Men de resenärer som begärt ersättning från flygbolaget behöver inte ge upp för det:
– Det kan finnas enskilda fall där SAS inte gjort allt som är rimligt, och då kan ersättning bli aktuellt ändå. Det finns även fall som inträffade efter att strejken var över som vi kan behöva pröva framöver, säger Marcus Isgren.
Ett beslut från ARN är endast vägledande och inte tvingande. Redan i maj sade SAS att man inte tänkte betala ut någon kompensation eftersom strejken var ”en extraordinär omständighet bortom vår kontroll”.
”Positivt besked”
Freja Annamatz, SAS presschef i Sverige, säger att man välkomnar Allmänna reklamationsnämndens beslut.
– Vi har stor respekt för deras beslut och rekommendationer. Så det är ett positivt besked att de gör samma tolkning som vi, säger hon.
Trots att många passagerare nu går miste om en så kallad schablonersättning tror hon att deras passagerare är nöjda.
– Jag tror att de resenärer som har drabbats av strejken och som fått sina ersättningar och omkostnader betalda är nöjda. Vi ser även att vi har haft rekordmånga passagerare under juni och juli så jag hoppas att förtroendet för SAS som flygbolag står sig starkt.
Hur mycket har ni sparat på det här beslutet?
– Det har jag ingen exakt siffra på, men det vi ska komma ihåg är att SAS under strejken betalat alla de omkostnader som passagerarna har drabbats av. Men det är klart att det är mycket pengar det rör sig om, säger Annamatz.