Efter flera dagars förhandlingar, som innebar 4 000 inställda flyg och 300 000 påverkade resenärer, avblåstes strejken under torsdagskvällen. SAS bedömer strejken som en extraordinär omständighet, vilket innebär att de inte behöver ersätta resenärerna för flygförseningarna.
– Vi har gjort allt vi kunnat för att förhindra strejken. När den ändå bröt ut bedömer vi situationen som bortom vår kontroll, och då blir det en extraordinär omständighet enligt oss, säger Freja Annamatz.
Strandsattas kostnader täcks
Själva kompensationen som uteblir är den så kallade EU-kompensationen passagerare kan ha rätt till om ens flyg är försenat mer än tre timmar. Enligt Konsument Europa kan man få mellan 250 till 600 euro för flygförseningar. Detta gäller dock inte om det är en så kallad extraordinär omständighet som inte kunnat undvikas.
– Det är viktigt att förstå att de som blivit fast någonstans ersätts för biljetten, eventuella utlägg för mat och hotellkostnader. Det är ett ansvar som vi som flygbolag alltid har. Men just EU-kompensationen gäller inte vid strejk, säger Freja Annamatz.
Som resenär kan man vända sig till exempelvis Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om man inte håller med om flygbolagets definition att händelsen var extraordinär.
Flygtrafiken igång
Under fredagen fungerade flygtrafiken ungefär som vanligt, med undantag för några förseningar och enstaka inställda flyg, främst till USA. Enligt SAS har det gått som planerat, men bolaget uppmanar ändå resenärerna att även under fredagskvällen hålla koll på hemsidan eftersom det kan förekomma förändringar i tidtabellerna, skriver TT.