Stormen Alfrida drog in på Roslagskusten i början av januari och slog ut stora delar av elnätet. De största skadorna uppkom i Vattenfalls nät eftersom den statliga jättens elnät låg längst ute i kustbandet där stormen som mest uppmättes till 38 meter i sekunden. Det tog därför över tre veckor innan de sista abonnenterna fick tillbaka sin ström. Och det innebär att Vattenfall brutit mot lagen som säger att strömavbrott måste åtgärdas inom 24 timmar.
– Lagen är skriven så att vi måste betala avbrottsersättning till våra kunder på olika nivåer beroende på hur länge de varit bortkopplade, säger Magnus Hall som är vd för Vattenfall.
Enligt lagen får kunderna ersättning med minst 1 000 kronor för ett avbrott som varar längre än tolv timmar. Ju längre avbrottet är ju mer stiger beloppet och blir som högst tre årsavgifter vilket för en person som förbrukar mycket el kan innebära 20 000-30 000 kronor i ersättning.
”Det är som ett straff”
I dag när bokslutet presenterades hade Vattenfall räknat ut hur mycket pengar som kunderna ska ha i avbrottsersättning: 350 miljoner kronor. Kunderna till övriga bolag som drabbades, EON och Ellevio, redovisar för SVT att deras kostnader hamnar på 30 miljoner kronor respektive 15 miljoner kronor. Totalt handlar det alltså om närmare 400 miljoner kronor.
– Det är som ett straff för oss för att vi inte har levererat el för den period som vi ska leverera, säger Magnus Hall som är vd för Vattenfall.
Dessutom kan man få skadestånd om till exempel en diskmaskin eller tvättmaskin har gått sönder på grund av elavbrottet.
Reparation för flera miljoner
Den statliga jätten måste också betala för att bygga upp elnätet igen. 500 personer har i veckor arbetat intensivt med att lappa och laga nätet men nu måste delar av nätet byggas om. Hur mycket det kommer att kosta vet Vattenfall inte i dag men troligen handlar det om minst 350 miljoner kronor.
– Det är inte omöjligt att det kan vara mer. Det kommer att ta några månader innan vi vet det, säger Vattenfalls vd Magnus Hall.