De höga elpriserna kan slå hårt mot plånboken under januari, årets fattigaste månad. Foto: Johan Nilsson/TT

Elhandelsbolagen svarar: Det händer om du inte kan betala elräkningen

Uppdaterad
Publicerad

Skenande elpriser har lett till att chockhöga elräkningar anlänt i januari – årets fattigaste månad. Elhandelsbolagens kundtjänster är nedringda. Frågan som många vill ha svar på: Vad händer om jag inte kan betala?

För den som inte har råd att betala sina elräkningar finns främst två alternativ, visar SVT:s rundringning till de största elhandelsbolagen.  

Alternativ ett är att ansöka om anstånd – vilket innebär att man ber om att få skjuta upp betalningen. Hur länge betalningen kan skjutas upp, och vad som krävs för att man ska få göra det, varierar mellan de olika bolagen. Oftast är tidsramen en eller ett par månader.  

Alternativ två är att tillsammans med sitt elhandelsbolag komma fram till någon slags avbetalningsplan som kan innebära möjlighet att dela upp betalningen. Utformningen av en sådan plan kan dock vara förenad med avgifter, vilket gör det till ett ovanligt val bland kunder. 

Vattenfall, Eon, Göteborg Energi, Bixia (Tekniska verken), Skellefteå Kraft och Jämtkraft erbjuder båda alternativen.

Betalningshistorik spelar in

Flera av företagen betonar vikten av att kunder som inte kan betala hör av sig i god tid. Många påpekar även att det är enskilda bedömningar av varje kunds situation som ligger till grund för vilket alternativ som är aktuellt, och om alternativet är möjligt. Betalningshistorik och betalningsförmåga kan vara viktiga faktorer. 

För kunder hos Fortum är en avbetalningsplan det enda alternativet. För att få en sådan krävs att kunden ansöker innan den räkning man inte kan betala har förfallit och att man betalat de senaste räkningarna, innan den aktuella, i tid.

Fortum och Vattenfall har inte sett någon ökning av antalet ansökningar om avbetalningsplaner under vintern. Däremot syntes en fördubbling av antalet samtal till Fortums kundtjänst i december 2021 jämfört med december 2020, enligt Fortums kommunikationschef.

”Man måste betala”

Vattenfall och Göteborg Energi vittnar om en liknande situation. Bixia beskriver sin kundtjänst som helt nedringd och Skellefteå Kraft berättar om en hög anstormning av även chattmeddelanden och mail.  

Göteborg Energi har ser även en högre efterfrågan på uppskov och avbetalningar. Göteborg Energi och Skellefteå Kraft har förberett sig för att ännu fler förfrågningar om att dela upp eller skjuta fram betalningar ska komma in framöver.  

Eon ser lite annorlunda på situationen.

– Man måste betala en räkning som kommer, så funkar samhället. Betalar man inte sin faktura så får man problem, säger Lena Berglund, regionchef på Eon.

Eon erbjuder dock anstånd, uppdelning av fakturor och möjlighet till avbetalning.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.