Det finns en del prov att ta igen efter en hel skolgång i särskola. Där placerades Elie Hachem som sjuåring efter att Falkenbergs kommun hade gjort pedagogiska och psykologiska utredningar som visade på låga resultat.
Men Elie Hachem var inte utvecklingsstörd, han hade egentligen en hörselnedsättning. Trots att han opererades för den fortsatte skolgången i särskola ända till studenten.
– Man blev ofta mobbad och hade inte så mycket kompisar. Folk såg dig som en annan person, inte normal, berättar han.
Inte enda fallet
Skolinspektionens granskning av Falkenbergs kommuns utredning visar på stora brister – och det här är långt ifrån det enda fallet. När Skolinspektionen de senaste åren tittat på över 1.000 elevärenden runt hela landet så var hela 96 procent av utredningarna bristfälliga.
På myndigheten ser man allvarligt på att de underlag som placerar barn i särskola inte håller högre kvalitet.
– Det är helt klart ett problemområde där kommunerna har svårigheter att göra fullgoda utredningsunderlag, säger Fredric Tolli, jurist på Skolinspektionen.
Uppenbara brister
Enligt Kerstin Angel (C), ordförande i barn- och utbildningsnämnden är det uppenbart att det fanns brister utifrån de krav och rutiner som finns i dag.
– Sedan är det svårt att bedöma hur bedömningen stod sig utifrån den lagstiftning som fanns då, säger han.
2011 gjordes en ny psykologisk utredning av Elie, den slog fast att han inte led av någon utvecklingsstörning.
Läser ikapp
Betygen från särskolan räcker inte långt och därför läser han nu ikapp hela grundskolan och gymnasiet.
Nu kräver han kommunen på över fyra miljoner kronor i kompensation för alla de år han var felplacerad.
– Det skulle innebära att jag får någonting för alla de åren som jag aldrig kommer att få tillbaka. Men det som hänt mig kommer jag alltid att leva med, säger han.