Klimatutsläppen inom EU ska minska med 55 procent till 2030 enligt planen “Fit for 55”. Men trafiksektorn, som står för ungefär en femtedel av utsläppen, är ett av få områden där utsläppen istället ökar. I en färsk rapport från de europeiska biltillverkarnas organisation ACEA pekas elektrifieringen av trafiken ut som det viktigaste sättet att få ner utsläppen, och att det därför krävs en mycket snabbare utbyggnad av laddinfrastrukturen.
En var tjugonde minut
Idag byggs enligt rapporten cirka 60 nya publika ladduttag per vecka i Sverige. Men för att klara klimatmålet måste det öka till 600 per vecka, det vill säga 10 gånger så mycket till 2030. Det betyder att det då måste installeras en laddare var tjugonde minut i Sverige.
Sverige ligger ändå bättre till än många andra länder inom EU, som billandet Tyskland till exempel. Men långt bakom länder som Österrike och Ungern.
Enligt rapporten måste det inom hela unionen byggas en ny laddplats i minuten för att klara elektrifieringen av trafiken. Vid 2030 måste det finnas 6,8 miljoner laddare för att det inte ska upplevas vara ett hinder mot dagens cirka 300 000.
Dyrt bygga om
Det kommer att bli kostsamt att bygga om för eldrift. Enligt rapporten måste EU satsa 2 800 miljarder kronor (€280 mdr) på laddare, elnät och förnybar elproduktion till 2030.
Notan för elektrifiera alla bilar i EU till 2050 kommer att landa på nästan ofattbara 10 000 miljarder kronor enligt analysen. Den stora summan är ändå bara en sjundedel av vad det kostar att bygga ut 5g-näten. Men utbyggnaden blir billigast i Sverige eftersom elnätet redan är väl utbyggt.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln uppgavs att rapporten kom från EU-kommissionen. Det har ändrats till ACEA.