SAS pilotstrejk växer. På tisdagen ställs ytterligare 240 flyg in och 25.500 resenärer kommer att drabbas, men vid förhandlingsbordet står överläggningarna still. Piloterna vill inte rucka på krav som flygbranschen anser är orimligt kostsamma.
Samtidigt växer kritiken mot piloterna som anses ha det mycket bättre än andra yrkesgrupper, men bilden av yrket som lyxigt och högavlönat är felaktig, säger Martin Lindgren, ordförande för svenska pilotföreningen i Gomorron Sverige.
– En SAS-pilot börjar i dag med 28.000 i månaden och till det kommer inte särskilt mycket tillägg. Man har höga studieskulder när man påbörjar sin anställning, man finansierar själv sin utbildning och man arbetar upp till 2.000 timmar om året. Man arbetar sex av åtta helger upp till 14 timmar utan rast. Det är tuffa villkor för piloter i dag, säger han.
”Inte balanserade krav”
Mattias Dahl, vd för Svenska flygbranschen och förhandlingschef för kollektivavtalet mellan pilotfacket och SAS, känner inte igen Martin Lindgrens bild av piloternas arbetsvillkor.
– 28.000 är en praktiktjänst då får man inte flyga. 32.000 är vad piloter som flyger får, säger han.
En genomsnittlig pilotlön på SAS ligger på 78.000 kronor och en löneökning på 2,2 procent skulle därmed betyda en ökning på 1.716 kronor i månaden, menar Mattias Dahl.
– Det är en löneökning som de flesta i samhället bara kan drömma om. Att säga att vi ska gå ut i strejk för att kräva mer, mycket mer än så, det är inte balanserat. Det är inte rimligt.
”Har fått stå tillbaka i många år”
Men Martin Lindgren säger att de siffror som förs fram av flygbranschen inte stämmer och att en genomsnittslön de första fem åren ligger på mindre än hälften – 33.700 kronor.
– Att genomsnittslönen skulle vara 78.000 kronor är något som får stå för Mattias Dahl, men vi kämpar inte för att höja lönen för de bäst betalda. Det handlar om att vi vill ha bort B-löneskalan, vi vill ha gemensam löneskala för alla piloter på SAS. Det kan inte vara olika villkor för olika grupper inom samma yrke inom ett företag.
Piloterna anser att de har halkat efter i löneutvecklingen på grund av SAS dåliga ekonomi och att de därför bör ha en högre löneökning än de 2,2 procent som andra yrkesgrupper har gått med på i den senaste avtalsrörelsen.
– Våra krav bygger på att SAS-piloter har stått tillbaka i många år. Vi har haft upp till 20 procent i lönesänkningar, slopade pensionsförmåner och ökad arbetstid, säger Martin Lindgren.
Kämpar för att stanna i Sverige
Mattias Dahl säger att SAS i åratal har kämpat ”med näbbar och klor” för att stanna i Sverige och behålla flygande personal i Sverige.
– Där har piloterna gjort en jätteuppoffring, som de ska ha stor eloge för. Martin har helt rätt i att piloterna har skurit hårt i sina villkor, men det har ju kabinpersonal, markpersonal, kontorspersonal, vd, alla gjorde det här och valet var enkelt – konkurs eller skär i villkoren.
Piloternas krav har länge varit kända för allmänheten. Mattias Dahl säger att man har valt att gå ut med uppgifterna för att kunna förklara varför man säger nej till kraven och för att få bukt med ryktesspridningen.
– Vi har fått två bud från den oberoende medlaren, bud nummer två innehåller att Martin får precis som han vill. De här listorna slås ihop precis på det sättet. Vi har accepterat det, ändå fortsätter piloterna att strejka.