Förslaget om sänkt reduktionsplikt, inblandningen av biobränsle i bensin och diesel, finns bland de propositioner som regeringen avser att lämna till riksdagen under det innevarande riksdagsåret. Budet från regeringen är att den ska ligga på EU:s lägsta nivå, det har talats om 5-6 procent, men vilken nivå EU kommer landa på är inte klart ännu. Miljöpartiet, som tog initiativ till att kalla ministern till utskottet, tycker inte att det kom några svar.
– Det är ytterst anmärkningsvärt och ovanligt att vi ser sådana enorma omvälvningar i politiken utan att vi får besked om vilka konsekvenserna blir och hur man tänkt lösa helheten, säger Elin Söderberg (MP).
– I dag får vi bara höra lösa ord om att klimatmålen ligger kvar men inga som helst besked kring hur de ska nås eller hur man ska hantera följdeffekterna av slopad reduktionsplikt.
”Vi vet fortfarande inte”
Även Centern hoppades på svar som inte kom:
– Det var många fina ord men inget konkret från ministern, vi vet fortfarande inte hur regeringen ska göra med reduktionsplikten, säger Rickard Nordin (C), energi- och klimatpolitisk talesperson efter mötet.
Busch håller fast vid att Sveriges reduktionsplikt ska vara bland de lägsta i EU.
– Vi kommer behöva återkomma kring helheten om hur vi samtidigt ska nå våra högt uppsatta klimatmål. Det här ingår i ett ganska omfattande arbete i att lägga om kursen, se till att vi inte slår ut våra företag och lägger ännu mer tyngd på våra hushåll och barnfamiljer i det här utsatta ekonomiska läget. Vi är helt enkelt inte klara, säger hon.
Faktum är att det inte finns någon formell miniminivå för reduktionsplikten inom EU. Och samarbetspartierna är inte heller ense. Regeringen refererar ofta till en nivå på 6 procent, men Sverigedemokraterna säger att de vill sänka kraven på biodrivmedel till noll.
– Det här är en viktig fråga för oss. Vi har förhandlingar med de andra samarbetspartierna i dag och ska diskutera hur vi ska göra framöver. SD:s utgångspunkt är att miniminivån är noll, det är ingångsvärdet när vi går in i de här förhandlingarna, säger Kinnunen.