Motsvarande 26,9 miljoner kronor i EU-medel betalas ut till kampanjen, något som SvD var först med att rapportera. Bakom den står branschorganisationen Svenskt kött, och den danska motsvarigheten Landbrug & Fødevarer.
Chafea, som betalar ut bidraget, är EU:s myndighet för jordbruk, mat och konsumentfrågor. På sin hemsida skriver det att syftet är att öka efterfrågan på fläskkött. De konstaterar att fläskmarknaden i Sverige och Danmark är på nedgång, framförallt bland unga konsumenter i åldrarna 18-29 år.
”Ökad konsumtion av fläsk på de två marknaderna kommer att ha en positiv inverkan på den europeiska grisköttsindustrin”, skriver Chafea i ett pressmeddelande.
Naturskyddsföreningen: ”Anmärkningsvärt”
Naturskyddsföreningen är kritiska till att försöka öka efterfrågan på fläskkött.
– Jordbruket är en viktig pusselbit i att lösa både klimatfrågan och hälsoproblem. Vi behöver inte sluta äta kött, men vi behöver äta mindre kött. Och det vi ska äta ska vara hållbart producerat, säger Karin Lexén.
– Då är det anmärkningsvärt att det går skattepengar till att finansiera något som framstår som ett försök att öka efterfrågan.
Svenskt kött: ”Handlar inte om att äta fler grisar”
Men enligt Anders Dalenius, projektledare på Svenskt kött, är syftet med den tre år långa kampanjen, trots Chafeas beskrivning, inte alls att öka konsumtionen av griskött.
– Vårt syfte är att öka kunskapen och inspirera mer kring griskött. I Sverige äter vi jättegärna bacon, kotletter och fläskfilé men grisen består av så otroligt mycket mer. Kampanjen handlar inte om att äta fler grisar, utan om att äta mer av grisen.
Han menar att anledningen till att man vänder sig till den unga målgruppen inte handlar om att färre unga äter kött, utan att de unga som äter kött har för låg kunskap om grisens olika styckdelar.
– Många är jätteduktiga på hela djuret när det kommer till nöt, får, kyckling. Men när det kommer till gris äter man mest snabba bitar. Grisar ger inte bort bacon gratis, du måste slakta grisen och då är det ytterst resurskorkat att bara äta vissa bitar.
Använder sponsrade inlägg i sociala medier
För att nå den unga målgruppen har man valt att marknadsföra sig genom sociala medie-profiler och sponsrade inlägg på olika plattformar. De profiler man valt att använda sig av är personer som redan lagar och pratar om kött, varför man når en målgrupp som redan är köttkonsumenter.
– Syftet är alltså inte att konvertera någon som inte äter kött till att börja äta kött igen.