I en extrem situation likt den på E22 mellan Hörby och Kristanstad har de klassiska bensin- och dieselbilarna fortfarande sina fördelar jämfört med elbilen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
En fördel i det här sammanhanget är den traditionella bränsletanken, som alltid rymmer en stor mängd energi. Där skiljer sig situationen mycket mot elbilen som behöver ett mycket mindre lager energi för att ta sig fram.
– Men det som händer i elbilen är att du hela tiden måste ta av det här energilagret för att ha en okej temperatur så att man kan sitta i bilen, säger Carl-Erik Stjernvall.
Fylla på bränsle
När en fossildriven bil går över på tomgångskörning drar den omkring 0,5-0,7 liter i timmen, beroende på storlek och modell. Med den informationen kan man också räkna själv på hur lång tid man klarar av att bli stående, menar Stjernvall.
Skulle bränslet mot förmodan ta slut finns dessutom möjligheten att med en reservdunk fylla på mer, medan en urladdad elbil måste bogseras bort. Ännu finns inget utbyggt system på plats för att ladda där man står.
– Kör man en vanlig bil och har en kvarts tank kvar kanske man har 30 timmar kötid som man kan stå, medan man i en elbil är nere och tummar på reserven och kanske bara kan stå i ett par timmar.
– En elbil i minusgrader är generellt inte en perfekt kombination, det har man även kunnat se i vintertester i hur mycket kortare räckvidd man får på vintern, säger han.
Fel i marknadsföringen
Stjernvall och Riksförbundet M Sverige är framför allt kritiska mot branschen och hur elbilen marknadsförs, där räckvidden och laddningen gäller under sommarförhållanden. Tester som gjorts i Norge visar att de flesta elbilar de facto tappar 20-40 procent när temperaturen ligger på minus.
– Enligt lagstiftningen måste den vara som säljs i ett land fungera under de förutsättningar som råder där. Här i Sverige har vi vinterväder och på vissa håll arktiska temperaturer, och då måste ju bilarna klara det.