Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT:s reporter tog med Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert hos M Sweden, för att förstå varför man anser att biltillverkare behöver förtydliga hur mycket sämre en elbil får bli under en svensk vinter. Foto: SVT/Helin Pakdemir

Expert: Därför är elbilen sårbar i snökaoset

Uppdaterad
Publicerad

Elbilen har många fördelar jämfört med klassiska bensin- och dieselbilar, även vintertid. Men att fastna i trafiken under ett långvarigt snöoväder är inte en av dem, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige.

I en extrem situation likt den på E22 mellan Hörby och Kristanstad har de klassiska bensin- och dieselbilarna fortfarande sina fördelar jämfört med elbilen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

En fördel i det här sammanhanget är den traditionella bränsletanken, som alltid rymmer en stor mängd energi. Där skiljer sig situationen mycket mot elbilen som behöver ett mycket mindre lager energi för att ta sig fram.

E22 avstängd efter snökaos

– Men det som händer i elbilen är att du hela tiden måste ta av det här energilagret för att ha en okej temperatur så att man kan sitta i bilen, säger Carl-Erik Stjernvall.

Fylla på bränsle

När en fossildriven bil går över på tomgångskörning drar den omkring 0,5-0,7 liter i timmen, beroende på storlek och modell. Med den informationen kan man också räkna själv på hur lång tid man klarar av att bli stående, menar Stjernvall.

Skulle bränslet mot förmodan ta slut finns dessutom möjligheten att med en reservdunk fylla på mer, medan en urladdad elbil måste bogseras bort. Ännu finns inget utbyggt system på plats för att ladda där man står.

– Kör man en vanlig bil och har en kvarts tank kvar kanske man har 30 timmar kötid som man kan stå, medan man i en elbil är nere och tummar på reserven och kanske bara kan stå i ett par timmar.

– En elbil i minusgrader är generellt inte en perfekt kombination, det har man även kunnat se i vintertester i hur mycket kortare räckvidd man får på vintern, säger han.

Fel i marknadsföringen

Stjernvall och Riksförbundet M Sverige är framför allt kritiska mot branschen och hur elbilen marknadsförs, där räckvidden och laddningen gäller under sommarförhållanden. Tester som gjorts i Norge visar att de flesta elbilar de facto tappar 20-40 procent när temperaturen ligger på minus.

– Enligt lagstiftningen måste den vara som säljs i ett land fungera under de förutsättningar som råder där. Här i Sverige har vi vinterväder och på vissa håll arktiska temperaturer, och då måste ju bilarna klara det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

E22 avstängd efter snökaos

Mer i ämnet