Expert: Fusionen bra för kunderna

Uppdaterad
Publicerad

Både Tele2 och Comhem menar att bolagens sammanslagning kommer att gynna kunder. Det tror även andra utanför bolagen.

Förutom att fusionen gynnar Comhems och Tele2:s aktieägare, lyfter bolagen också fram vad sammanslagningen kommer att betyda för kunderna.

– Det här är i första hand till fördel för konsumenterna som får tillgång till ett brett utbud av tjänster, säger Comhems vd Anders Nilsson, som kommer att bli vd i det nya bolaget.

Även Samuel Skott, vd på Tele 2 Sverige, har samma hållning.

– Poängen med den här affären är att vi blir starkare tillsammans och kan erbjuda alla digitala tjänster som konsumenter och företag i Sverige vill ha.

”Konkurrensen kommer inte minska”

Bengt Nordström, vd på analyschef på konsultbolaget Northstream, tror inte att sammanslagningen kommer att påverka konsumenterna negativt.

– Det finns inget som tyder på att konkurrensen inom branschen kommer att minska. Det är en mogen marknad som inte växer, säger han.

De tre stora bolagen – Telia, Telenor och det nya Tele2 – har ungefär samma erbjudande till kunderna med mobil telefoni, bredband och tv-lösningar.

– Då är priset en viktig konkurrensfaktor och därmed är det också viktigt att få effektivitet i driften. Och det skapar en sådan här affär förutsättning till, säger Bengt Nordström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.