Förutom att fusionen gynnar Comhems och Tele2:s aktieägare, lyfter bolagen också fram vad sammanslagningen kommer att betyda för kunderna.
– Det här är i första hand till fördel för konsumenterna som får tillgång till ett brett utbud av tjänster, säger Comhems vd Anders Nilsson, som kommer att bli vd i det nya bolaget.
Även Samuel Skott, vd på Tele 2 Sverige, har samma hållning.
– Poängen med den här affären är att vi blir starkare tillsammans och kan erbjuda alla digitala tjänster som konsumenter och företag i Sverige vill ha.
”Konkurrensen kommer inte minska”
Bengt Nordström, vd på analyschef på konsultbolaget Northstream, tror inte att sammanslagningen kommer att påverka konsumenterna negativt.
– Det finns inget som tyder på att konkurrensen inom branschen kommer att minska. Det är en mogen marknad som inte växer, säger han.
De tre stora bolagen – Telia, Telenor och det nya Tele2 – har ungefär samma erbjudande till kunderna med mobil telefoni, bredband och tv-lösningar.
– Då är priset en viktig konkurrensfaktor och därmed är det också viktigt att få effektivitet i driften. Och det skapar en sådan här affär förutsättning till, säger Bengt Nordström.