Av landets över sju miljoner registrerade bilar är bara strax över 78 000 elbilar – det vill säga batteridrivna bilar utan förbrännningsmotor. Det betyder att bara runt 1 procent av det totala antalet bilar är elbilar.
En av anledningarna till att många väljer bort elbilar kan vara priset.
– Inköpspriset är ganska högt om man jämför med andra bilar, men vi har sett det senaste året att priserna går ner ganska mycket. På Teknikens värld gör vi noggranna uträkningar på vad det kostar att köra bil första tre åren. Siffrorna visar att elbilen är billigast att köra, säger Jan-Erik Berggren.
Priset sjunker
Även när det gäller andrahandsvärdet ligger elbilen bra till. De kommande åren kommer dessutom priset att sjunka, menar Jan-Erik Berggren.
– Inom tre år tror jag att de ligger på samma nivå som en bensinbil.
Men att ladda bilen hemma verkar vara ett större problem. Det sker hela tiden utbyggnad av snabbladdare, men långsamladdningen vid hemmets parkering kan vara svårare.
– Det är där utmaningen finns. Hur ska man göra det för alla som bor i flerfamiljsfastigheter? Hur ska de i hyres- och bostadsrätt ladda sin bil? Det är en jätteviktig fråga, säger han.
Planerad rutt
På längre sikt tror Jan-Erik Berggren att elbilarna kan förändra hela vårt körsätt.
– Vi kommer att planera vår rutt mycket mer, köra långsammare, och spendera mer tid vid laddplatser. Det kanske blir lugnare tempo där ute.
Men innan dess finns en viktig fråga att ställa sig: Kan jag ladda bilen hemma?
– Det är det absolut viktigaste. Det är ett måste att man kan det, skulle jag säga.