Sedan slutet av maj har flygbolaget SAS gradvis ökat antal flygplan i drift. Planen är att gå från 15 stycken till 40 i slutet av juli. Men fortfarande är trafikeringen låg - cirka 70 procent lägre än vanligt.
För att minska smittorisken har bolaget bland annat infört nya städrutiner, nya rutiner på flygplatsen så att resenärerna kan hålla distansen till varandra samt slopat ombordservering. Men det finns ingen begränsning vad gäller försäljningen av biljetter till de olika avgångarna.
Krav på munskydd
Istället har man infört obligatorisk användning av munskydd.
– Även vid flyg som inte är helt fullbokade är det svårt att hålla den sociala distansen, säger Freja Annamatz, pressansvarig på SAS.
Hon understryker det personliga ansvaret i att inte resa om man är sjuk.
Har ni övervägt att boka in färre personer per flyg?
– Det är en diskussion som förts både inom EU och globalt. Vi följer riktlinjerna hos EASA (Europeiska unionens byrå för luftsäkerhet, red.anm.) och där har man kommit fram till att införandet av munskydd ger bäst resultat, säger Freja Annamatz.
Det är upp till resenären själv att ta med munskydd. Det är enbart riktiga munskydd som gäller - sjalar eller självtillverkade munskydd accepteras inte, vilket kontrolleras vid ombordstigning. Ingen resenär har i nuläget nekats följa med på grund av brister i munskyddet.
Professorn: Det är problematiskt
Åsa Melhus, professor i klinisk bakteriologi, tror inte att munskydden är en tillräcklig åtgärd.
– De försöker göra det bästa av en svår situation. Men det är problematiskt att sitta så tätt och andas samma luft, säger hon.
– Och en del munskydd är inte värda namnet. Så fort det blir blött åker alla bakterier och virus igenom, vilket kan ske efter fem minuter. Då är du invaggad i en falsk trygghet.
Det som skulle kunna hjälpa, och då under kortare flygningar, vore ett andningskydd av minst klass FFP2 som sitter ordentligt.
– Men om SAS överlåter valet av munskydd till resenärerna, bäddar de för problem, säger Åsa Melhus.