Foto: Fredrik Persson / TT

Så gör resebolagen för att minska smittorisken

Uppdaterad
Publicerad

Trots att Folkhälsomyndigheten rekommenderar alla att hålla avstånd, lägger många resebolag över ansvaret för detta på resenären.

– Vi erbjuder folk att köpa sätet bredvid för ett lågt pris, säger Mats Johanneson, vd på MTRX.

Samtliga av resebolagen som SVT Nyheter har pratat med, säger att de har åtgärder för att minska risken för smittspridning hos sommarens inrikesrsesenärer.

Mer frekventa städrutiner, information och uppmaningar till resenärer inför och under resans gång samt mer generösa om- och avbokningsrutiner är återkommande hos de flesta.

Men bara SJ och Snälltåg uppger att de ändrat sina bokningsrutiner så att singelresenärer inte behöver sitta bredvid någon annan.

Inget bokningstopp

På MTRX, SAS och Flixbus har man inget bokningsstopp, vilket innebär att deras turer kan bli helt fullbokade.

MTRX erbjuder resenärerna att köpa sätet bredvid för 150 kronor. Mats Johanneson håller med om att visst ansvar för att hålla den sociala distansen på så sätt läggs över på resenären. Men framhåller att det är viktigt att ”hjälpas åt i dessa tider.”

– Det blir ett stort ansvar både för oss och för den som ska resa. Det viktigaste är att man stannar hemma om man är sjuk, säger han.

Fullt på flera avgångar

Inte heller på Flixbus har man valt att begränsa antalet sålda biljetter per avgång.

– Vi har varit i kontakt med vår branschorganisation och Folkhälsomyndigheten gällande riktlinjerna för avstånd och distans. Då vi följer myndigheternas anvisningar bestämde vi oss för att utöka turerna istället för att införa bokningsstopp, säger Jelena Jovanovic, pressansvarig på Flixbus.

– Under midsommarhelgen var det dock fullt på flera avgångar – vi hann inte stärka upp, säger hon.

På SAS har man infört obligatoriskt munskyddskrav för alla passagerare, vilket kontrolleras vid ombordstigningen.

– Även vid flyg som inte är helt fullbokade är det svårt att hålla den sociala distansen, säger Freja Annamatz, pressansvarig på SAS.

Låg kapacitet

Både SAS, Flixbus och MTR uppger att man gått upp i  trafik för att möta den ökade efterfrågan när reserestriktionerna lättade den 13 juni. Men på grund av det rådande pandemiläget är utbudet lägre än en vanlig sommar.

På Flixbus är resutbudet mer än 50 procent lägre, och på SAS  70 procent lägre.

Vems är ansvaret för trängseln?

Länstyrelsen Skåne har fått i uppdrag av regeringen att samordna information från övriga länsstyrelser hur restriktionerna efterlevs. De har dock har inget tillsynsansvar – i nuläget är det ingen som har det.

De kommer se hur resandet ser ut för att följa resmönstrena.

Kommuner och företag ska rapportera in hur reglerna följs.

Trafikbolagen ska själva försöka följa reglerna.

Marcus Björklund, beredskapsdirektör länsstyrelsen Skåne, om uppdraget:

”Själva resandet i sig är problematiskt och det är därför många länder och regioner har begränsat detta. Nu när vi har släppt på restriktionerna så kommer vi per automatik få en ökad risk. Det är ett knepigt och svårt uppdrag men vi försöker göra så gott vi kan. Men det blir ju alltid lite subjektiv bedömning när det kommer från företagen och sen kan det bli olika syn på vad som är trångt, beroende på vem som rapporterar in.”

Fakta: Marcus Björklund, beredskapsdirektör Länsstyrelsen Skåne

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.