Klagomålen mot Postnord handlar oftast om brev eller paket som har skadats eller inte har kommit fram till mottagaren. Sedan 2016 har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, fått in över 300 klagomål mot postföretaget, men bara sju av anmälarna har fått rätt av nämnden.
– Allra vanligast är att försändelserna har kommit bort, säger Bo Helin, beredningsjurist på Allmänna reklamationsnämnden till SVT Nyheter.
Måste finnas avtal
För att ett klagomål ska kunna prövas i Allmänna reklamationsnämnden måste det uppfylla ARN:s instruktion för vad nämnden kan pröva. Instruktionen säger att det måste finnas ett avtal mellan konsumenten och postföretaget.
– I många av de ärenden som vi får in skulle man i stället ha anmält säljföretaget, som man har ett avtal med, säger Bo Helin.
ARN:s instruktion säger också att konsumentens krav måste uppgå till 500 kronor för att man ska ha rätt till ersättning, vilket innebär att produktens värde måste överstiga den summan.
– Av alla ärenden som vi får in så är det få som vi kan pröva. När det väl kommer till att vi kan pröva ett ärende, då måste vi följa Postlagen och enligt den har konsumenten bara rätt till ersättning om man har avtalat om det, säger Bo Helin.
För att få sitt ärende prövat måste klagomålet komma in till ARN inom ett år efter händelsen.
Postnord: Flesta paketen hittar rätt
Peter Hesslin, affärsområdeschef för e-handel och logistik på Postnord, säger att de brev och paket som är spårbara oftast hittar fram till rätt person. Ett brev som inte är skickat som rekommenderat är inte möjligt att reklamera eller få ersättning för.
– De allra flesta paketen kommer till sin rätta ägare förr eller senare, ibland tar det längre tid, säger Peter Hesslin.
Han förklarar att det inte är Postnord som ersätter privatpersonen för ett skadat eller borttappat brev eller paket, utan det är företaget som har sålt varan.
– Det är en sak mellan konsument och handlare. Skulle det vara något som går fel med ett brev eller paket är det väldigt sällan som e-handlaren inte ersätter det, säger han.
I ett tjugotal klagomål sedan 2016 har mottagaren och Postnord kommit överens på egen hand, utan ARN:s inblandning.
Posttjänstföretaget DHL hade näst flest klagomål, 21, hos ARN under samma tidsperiod, där endast ett klagomål prövades av nämnden.
Så säger Postlagen
”Förlust av brev, skada på brev eller försening av brev ger avsändaren rätt till ersättning från postbefordringsföretaget endast om det har avtalats mellan företaget och avsändaren.”
Källa: Postlagen, 2 kap 7 §