– När det är val har vi till viss del ökad beredskap, men de viktigaste grejerna vi gör pågår året runt, säger Janne Elvelid, policyansvarig på Meta som bland annat äger Facebook och instagram, i SVT:s Morgonstudion.
Techjättarnas ansvarstagande har tidigare ifrågasatts bland annat av visselblåsaren Sophie Zhang, tidigare it-expert på Facebook, som menar att företaget inte brytt sig nog om att felaktig information spridits för att gynna politiska intressen.
Men inför höstens svenska val menar Meta att de bland annat säkerställer att de har kontakt och samarbetar med relevanta myndigheter samt att de jobbar tillsammans med svenska politiker.
– Vi har även ett stort samarbete med oberoende faktagranskare globalt som tittar på innehållet, och om de bedömer något som falsk information kan de skriva ett eget inlägg så att användaren får ett annat perspektiv på informationen, säger Janne Elvelid.
Hör Janne Elvelid berätta hur Facebook försöker stoppa påverkanskampanjer och flask spridning av information på deras plattformar i video ovan.