När EU-kommissionen i fredags gav sin dom över it-bjässarnas arbete mot desinformation, så var det också kommissionens sista utlåtande inför EU-valet. Facebook, Google och Twitter har alla anslutit sig till en uppförandekod som innebär att de varje månad frivilligt rapporterar in sitt arbete mot desinformation.
Vad var då kommissionens slutsats? Jo, samtidigt som den välkomnar ”robusta” åtgärder mot manipulation så levererade den också kritik.
”Mer måste göras för att stärka deras tjänsters integritet, inklusive annonstjänsterna”, heter det i kommissionens uttalande.
Facebook: Inget avslutat arbete
I en intervju med SVT Nyheter besvarar Facebook nu den kritiken och säger att stora framsteg har gjorts.
Christine Grahn, Facebook Sveriges Public Policy Manager, framhåller att man till exempel har lanserat ett sökbart annonsarkivet Ad Library, gjort insatser mot falska nyheter och raderat fejkkonton. Samtidigt utlovar hon mer öppenhet i framtiden.
– Det här är inte ett avslutat arbete på något sätt, utan vi kommer att fortsätta arbetet för att stärka transparensen ytterligare, säger Grahn.
”Balans” mellan transparens och annonsörer
Ad Library är den tjänst som bland annat låtit SVT granska svenska partiers Facebook-annonser inför EU-valet.
Där kan man se en del information om annonsen, och om vem som fått upp den i sitt flöde. Det utifrån exempelvis ålder och kön. Men de svenska partierna uppger i en SVT-runtringning att de främst riktar annonser utifrån ämnen och intressen, något som alltså inte syns i annonsbiblioteket.
Facebook säger att det ur deras perspektiv handlar om en balans mellan transparens och vad annonsörerna vill.
– Jag tog del av er artikel i dag där ni har intervjuat partierna och där de säger att de kanske inte vill dela med sig av för mycket information.
EU kan tvinga företagen
EU-kommissionen ska efter årets slut utvärdera det frivilliga samarbetet med företagen, mot desinformation. Om det arbetet inte anses räcka, så kan ett alternativ bli tvingande lagstiftning.
Christine Grahn framhåller å sin sida att Facebook är lyhört inför kritik och är berett att anpassa sig till krav utifrån.
– Vi har tagit det här som ett första steg men kommer också att fortsätta att utveckla det här arbetet, säger hon.