Att rikta Facebook-reklam är vardagsmat för partierna – en typ av annonser som inte minst används inför EU-valet. Foto: SVT GRAFIK

Partiernas Facebook-annonser – så svarar de själva

Uppdaterad
Publicerad

Sociala medier och inte minst då Facebook har blivit en viktig plattform för politiska annonser. Men vilka partierna riktar sig till skiljer sig markant. SVT Nyheter har frågat alla svenska partierna i EU-parlamentet hur de ser på, och riktar, annonserna inför det stundande EU-valet.

Kristdemokraterna (KD)

KD säger att sociala medier spelar en allt viktigare del i valrörelser. Kommunikationsarbetet utgår ifrån den av partistyrelsen framtagna strategin, som i EU-valet till stor del utgår ifrån arbetet under riksdagsvalet i höstas.

”Exakt var och hur vi annonser är självklart något vi håller för oss själva eftersom vi inte vill visa för andra partier hur vi jobbar. Men i sociala medier arbetar vi med målgruppsanpassade annonser utifrån olika intressen. Exempel på intressen kan vara om man är förälder eller gillar bilar”, säger kommunikationschefen Fredrik Noreback.

KD tillägger att man har som princip att inte annonsera motstridiga budskap till olika grupper, att budskapen ska hålla ihop för alla målgrupper och att partiet ska stå som tydlig avsändare för alla annonser.

Moderaterna (M)

M svarar att sociala medier är viktiga som ett relativt effektivt sätt att mobilisera egna sympatisörer. Under olika delar av valrörelsen så har Moderaterna valt att rikta annonseringen på olika sätt. En del annonser riktas uteslutande till män eller kvinnor, och i andra fall är det intresse som styr oavsett kön eller ålder.

”Vi använder väldigt många olika intressen när vi riktar annonser, exempelvis trygghetsrelaterade ord när vi annonserar om ökade insatser mot utländska stöldligor, eller ord som energi och kärnkraft när vi annonserar om att EU borde räkna in kärnkraften i målet om klimatvänlig energi”, säger Niklas Gillström, biträdande presschef på Moderaterna.

Socialdemokraterna (S)

S svarar att man olika typer av styrning beroende på vad de är för fråga annonsen gäller. Inför EU-valet har dock geografi, kön och ålder också varit viktiga faktorer, något partiet framhåller å andra sidan också spelar roll när man är ute och knackar dörr. Exempelvis riktar man information om klimatpolitik mer mot unga och frågor om jämställdhet riktas för att nå kvinnor.

”Ett exempel vi kan nämna är att vi i valrörelsen 2018 hade ett förslag om att arbetsgivaren skulle stå för kostnaden för arbetskläder i kommunal vård och omsorg. De annonserna riktade vi mot personer som uppgivit att de arbetar inom den sektorn”, säger Axel Björneke, tillfällig presschef på Socialdemokraterna.

”Sen använder vi naturligtvis också övrig demografisk bakgrundsinformation som kön och ålder för att rikta annonserna.”

Vänsterpartiet (V)

V säger att exakt hur man riktar sina annonser inte är något man i detalj vill dela med sig av, men att man förstås vet att partiets väljare står till vänster och att man riktar mot frågor utifrån det. Jämlikhet, solidaritet, klimatfrågor och rättvisefrågor som ligger nära det egna partiets värderingar.

– Det är våra stora väljargrupper så det är rätt naturligt kopplat. Vi har fler kvinnor än män som röstar på oss och vi är starka i den unga gruppen, säger V:s kommunikationschef Marie Antman.

V säger sig satsa mest pengar på annonsering i traditionella medier jämfört med sociala medier, men hela marknadsföringsbudgeten är digital så det är inga annonser på papper.

Om politisk reklam allmänt i sociala medier säger Antman att det är det är viktigt med transparens att exempelvis partiets inte säger en sak till en grupp och sedan något motsatt till en annan. Att partier riktar olika budskap i olika medier till olika väljargrupper i samhället är däremot något partier alltid gjort, säger hon.

Miljöpartiet (MP)

Miljöpartiet säger å sin sida att man inte har riktat alls på kön, men däremot vänt en del av annonseringen mot yngre målgrupper. Det eftersom man ser valet som ett mobiliseringsval, där man vill få ut förstagångsröster.

I stället fokuserar MP på att rikta annonser mot intresseområden som enligt väljarundersökningar kännetecknar partiets väljare.

– Vissa säger sig nog själva – ekologisk mat, klimatförändringar, miljöorganisationer, säger Pontus Tengby, kommunikationschef på Miljöpartiet, och tillägger att det samtidigt finns bredare intresseområden än så att rikta in sig på.

– Vi har många ämnen som kännetecknar våra väljare och det är inte bara miljö utan det är också arkitektur, kultur och sådant.

Sverigedemokraterna (SD)

SD säger att sociala medier är en viktig kanal för dem inte minst därför att de anser att de där har större frihet i hur de uttrycker sig jämfört med exempelvis traditionella medier, som enligt partiet har ställt redaktionella krav på formuleringar.

Två frågor som SD säger sig ha riktat annonser utifrån är vapendirektivet, och bensinfrågan men det finns väldigt många olika områden.

– Vi är ett stort parti idag, vi har ingen primär målgrupp utan ser alla som det, säger Joakim Wallerstein, Sverigedemokraternas kommunikationschef.

– Däremot så motsvarar det de mätningarna om vilka som säger att de ska rösta på oss och vilka som följer våra sidor på Facebook. Om man tittar på Instagram så ser det lite annorlunda ut, det är en lägre åldergrupp.

Liberalerna (L)

Liberalerna säger allmänt att deras annonser i första hand riktas utifrån var i landet man bor, vilken utbildning man har angett att man har och kopplingar till deras sida.

”Vi arbetar med mest med geografisk inriktning, urval baserat på utbildningsnivå samt de som gillar vår sida och deras vänner”, säger Gustav Georgson, L:s kommunikationschef.

Feministiskt initiativ (FI)

Fi säger att man demografiskt riktar sina annonser främst mot två åldersrelaterade grupper: förstagångsväljare och spannet 25-45 år, två grupper som partiet beskriver som ”lågt hängande frukt”, alltså de målgrupper som är lättast att nå. Fi riktar också annonser utifrån ämnen.

”Vi varierar dessa 'intressen': politisk vänster, feminism, jämställdhet, klimat, ekologi, mänskliga rättigheter, miljö och liknande”, säger Maria Starck, Fi:s kommunikationschef.

”Vi riktar in oss på dom som vill rösta på oss igen, och på förstagångsväljare”.

Partiet säger sig också rikta annonser främst mot kvinnor, men inte uteslutande. Evenemang riktas också geografiskt.

Centerpartiet (C)

C säger att man både använder sig av annonsering i sociala medier och i traditionella mediekanaler, liksom affischering utomhus. När det kommer till sociala medier riktar partiet in sig på frågor eller intresseområden som överensstämmer med partiets, enligt C:s kommunikationschef Charlotta Helge.

”Eftersom vi tycker att klimat och miljöfrågor är viktiga, liksom landsbygd om jämställdhet så annonserar vi mot människor som också tycker att dessa är viktiga frågor”, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

EU-valet 2019

Mer i ämnet