Christofer Laurell på Stockholms Universitet forskar om digitalisering och nya medier.
– Det här är en förflyttning och kanske också en kommersialisering av vänskaper som tidigare inte hade ett pris, säger han.
Det heter sociala medier, men kanske börjar de bli alltmer kommersiella medier. Helt klart är i alla fall att antalet vänner man har på nätet kan användas som betalningsmedel.
”Lika mycket affärsnätverk”
Och Marcus Majewski, som är vd på hotellet, Nordic Light i Stockholm, tycker att arbetet med att skaffa många vänner på sin privata Facebooksida ska belönas.
– Det heter ju vänner, men det är ju lika mycket ett affärsnätverk nuförtiden, menar han. Och det är klart att det ska belönas om man lägger mycket tid på att skapa stora nätverk.
För att få ta del av erbjudandet, som enligt hotellet är det första i sitt slag i Norden, måste man publicera på Facebook när man bokar sin vistelse och när man checkar in och ut. Men vad man skriver om hotellet får man själv bestämma.
Snabb utveckling
– Jag tror att sociala medier som de ser ut i vår samtid i dag har utvecklats i en väldigt snabb takt gentemot vad vi hittade i mitten av 00-talet, säger forskaren Christofer Laurell. Då var det är värld som var betydligt mycket mer social i sin karaktär, snarare än kommersiell.
– I och med det här så förändras konsumentrollen. Konsumenten blir inte nödvändigtvis bara en person som ska köpa en vara eller en tjänst utan konsumenten kan också blir marknadsföraren utav en vara eller en tjänst.