Den nazistiska organisationen NMR fick stort genomslag under Almedalsveckan. Omkring 1 500 av 10 000 publicerade artiklar och i inslag handlade om NMR. Det kan jämföras med omkring 2 000 artiklar och inslag 2017. Det innebär en minskning med en fjärdedel.
Och intresset för NMR är mycket stort i sociala medier. Åtta av tio online-artiklar som delas mest handlar om nazistiska NMR.
– Det är NMR som skapar mest engagemang, säger Helen Widmark vid analysföretaget Retriever som undersöker det mediala genomslaget för partierna i Almedalen varje år.
Lööf klättrar uppåt
Stefan Löfven (S) blev den överlägset mest omskrivna partiledaren i redaktionella medier med nästan dubbelt så många omnämnanden som Annie Lööf (C), som blev näst mest omskriven i årets Almedalsvecka. Det beror mediernas rapportering om när NMR avbröt hennes tal, enligt Retriever.
– Det är det som gör att hon kommer högre upp på listan. Det väcker mycket känslor, säger Widmark.
Miljöpartiets partiledare Isabella Lövin blev minst omskriven. Däremot blev uppgiften i SVT Opinion Live om hennes makes bil den femte mest delade artikeln i sociala medier under Almedalsveckan.
Twitter dominerar
När det gäller sociala medier har Twitters dominans minskat något jämfört med föregående år. Men Twitter dominerar fortfarande mycket stort som sociala mediekanal under Almedalsveckan, enligt Retriever.
Bland inflytelserika Twittrare finns Harry Potter-författaren JK Rowling med 14,5 miljoner följare som retweetat ett inlägg av Annika H Rothstein om nazistiska NMR i Almedalen.
Fakta: undersökningen
Totalt publicerades 133 000 artiklar/inslag under Almedalsveckan i svenska media, vilket är något färre än föregående år (140 000).
Av dessa omskrivs Almedalsveckan i drygt 10 000, vilket är i samma nivå som föregående år.
Redaktionella online-nyheter om Almedalsveckan delas 680 000 gånger till Facebook och Twitter
Metod: Sökningar i sociala medier gjorda i Retriever Sveriges Mediearkiv Pulse under perioden 1 till 9 juli på Twitter, Facebook. Instagram, Youtube, Bloggar Forum, Podcasts, Flickr, Google+ samt Vimeo.
Källa: Retriver