• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Privat

Tidigare Jas-pilot om kraschen: ”Man kommer aldrig att komma undan fågelkollisioner”

Uppdaterad
Publicerad

Det är bara en fråga om flygtimmar innan ett flygplan kolliderar med fåglar. Det säger före detta stridspiloten Mikael Grev med 17 år inom Försvarsmakten och erfarenhet av fågelkollisioner.

– Normalt sett är det inte ett problem. Den här gången var det ett problem, säger han.

Mikael Grev har flugit stridsflygplanen Sk 60, Jaktviggen och Jas Gripen, samt varit flyglärare.

Han har omkring 600 flygtimmar vardera i Viggen och Jas Gripen och har flugit långa skarpa uppdrag över Libyen, vilket inkluderat avancerad lufttankning.

Jas-plan störtade utanför Ronneby

– Man kommer aldrig att komma undan fågelkollisioner. Till slut händer det. Det är bara statistik hur många flygtimmar man har och hur många fåglar det finns.

Grev säger att det är för tidigt att dra några slutsatser om kraschen, men hastigheten kan vara en faktor som kan ha påverkat utgången. Vanligtvis ska inte fågelkollisioner vara ett problem.

-  Normalt sett är de inte ett problem. Den här gången var de ett problem. Det kommer haverikommissionen att utreda. Det kan också vara att man åker för fort så att man träffar dem, men hur det är i det här tillfället, det vet jag inte, säger han efter  Jas Gripen-kraschen i dag.

Bild från nedslagsplatsen för morgonens Gripenhaveri. Piloten sköt ut sig på låg höjd över obebyggd terräng. Foto: Blekinge flygflottilj/Försvarsmakten

Handfull utskjutningar

Mikael Grev har varit med om fågelkollisioner under sin tid som stridspilot.

-  Det har varit enstaka fåglar. Den gången jag kommer på var efter en start. Jag hörde hur fågeln träffade och vid en befarad fågelkollision ska man landa, enligt instruktionen.

Det har inträffat en handfull gånger att piloter skjutit ut sig ur Jas Gripen under dess snart 30-åriga historia, enligt Grev. Det sker endast i samband med incidenter. Utskjutningar simuleras från marken och nödlandning kan övas i vatten.

– Räddningssystemet fungerade bra den här gången. Varje gång man skjutit ut sig ur Gripen har piloten i princip varit oskadd, enligt Grev.

Det kan finnas två problem vid fågelkollisioner, säger han – motorn och manövreringen.

– Antingen går motorn sönder så att man inte kan landa. Det kan bli problem med manövreringen fast man har flera system med ”trippel redundans” för att man ska kunna landa.

Ett svenskt Jas Gripen-plan rustas på flygbasen Ämari i Estland den 29 maj 2018. Det var första gången svenskt flygvapen baserades i Estland under en internationell militärövning. Foto: Lars Pehrson/SvD

Jas Gripens datoriserade manövreringssystem innebär att piloten ger ”input” med styrspaken som datorn tolkar och underlättar flygningen. Om datorn går sönder kan piloten styra manuellt via flera av varandra oberoende reservsystem.

Man flyger via datorn, inte via vajrar och trissor som förr.

Då måste alla styrsystem ha slagits ut?

– Ja troligtvis. Men man ska kanske inte hypotisera kring det här. Det går inte att göra ett plan ofelbart.

Mikael Grev är i dag vd för ett företag som gör affärer med Saab. Det gäller inte Gripen, utan Saabs stridsledning och övervakning från luften.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Jas-plan störtade utanför Ronneby

Mer i ämnet