Man har inte rätt att reklamera en vara på grund av ett fel som man själv orsakat. Foto: TT

Fel julklapp? – då kan du byta

Uppdaterad
Publicerad

Vad gör man när paketet under granen inte alls innehåller det man önskade sig? Vilka rättigheter har man till byte och reklamation? SVT Nyheter har frågat Konsumentverket.

– I butik så har man ingen ångerrätt om inte butiken själva sagt att öppet köp eller bytesrätt gäller. Om man däremot har köpt något på nätet har man i regel alltid ångerrätt i 14 dagar, säger Janet Eklund på Konsumentverket.

Skulle det vara något fel på det man köpt har man rätt att reklamera det.

– Lagen ser ut som så att om det är fel på en vara så har man i regel rätt till en ny, eller att få den lagad.

Då ersätts man

Kan man få pengarna tillbaka då?

– Om det går att laga eller byta varan så har man inte rätt till pengarna tillbaka. Vissa företag kan gå med på att ge dig pengarna tillbaka ändå, men det är ingen rättighet utan något som företagen bestämmer själva. Men att reklamera betyder inte att få pengarna tillbaka.

Borttappat kvitto

Man har inte rätt att reklamera en vara på grund av ett fel som man själv orsakat. Om en vara däremot går sönder alldeles för enkelt, kan det anses vara ett fel på varan. Då kan du ha rätt att reklamera.

– När det gäller byte av en vara utan kvitto har butikerna egna regler. Kan du inte bevisa att du har köpt varan så har du ingen bytesrätt.

Försenad vara?

Finns det något man kan göra om julklappen inte kommer fram i tid?

– Då kan man ha rätt till pengarna tillbaka, men då bör man ha sagt till att den är för ett specifikt tillfälle innan. Det kan vara bra att skriva att den här köper jag som present i ett mejl till exempel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.