Plus träffar före detta busschauffören Björn Tillaeus, som berättar hur han fick i uppdrag att först köra bil bakom en turistbuss mellan Göteborg och Malmö för att sedan kliva på bussen och köra ner till Italien. Enligt reglementet skulle han ha registrerat bilkörningen som arbetstid. Men det gjorde han inte.
– Om jag hade registrerat arbetstiden som jag skulle hade vi aldrig kommit fram, säger Björn.
Plusredaktionen: Hur säkert är det att köra när man kört bil i flera timmar, sen buss i 9-10 timmar och jobbat i mer än 15 timmar som är den egentliga gränsen för arbetstid?
– Inte alls. Det är fullständig idioti, säger Björn Tillaeus, som valt att sluta som busschaufför på grund av den pressade arbetssituationen.
Fler vittnar om samma sak
Plusredaktionen har haft kontakt med ytterligare fyra busschaufförer som berättar liknande historier, om totalt fyra olika bussbolag. De vill dock vara anonyma eftersom de fortfarande jobbar i branschen och är rädda för repressalier.
Den känslan känner Björn Tillaeus igen.
– Gör man inte som bolagen vill får man inga körningar, säger han.
Facket medvetna om problemet
Fackförbundet Kommunal, som många busschaufförer är anslutna till, säger sig känna till problemet med bussbolag som fuskar med arbetstiderna.
– Det förekommer och vi jobbar aktivt med frågan genom våra skyddsombud, säger Yvonne Chevallerau, förbundsombudsman på Kommunal.
Plusredaktionen har dessutom pratat med ett stort antal andra busschaufförer. De berättar hur de uppmanas att inte rapportera arbete som inte måste registreras av färdskrivaren, för att kringgå arbetstidreglerna. Exempel på sådant arbete är städning, tvättning och packning av bussen.
Trötta förare kan leda till olyckor
Enligt en forskningsrapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) är sömnighet vanligt bland busschaufförer i kollektivtrafik. Nu vill myndigheten också undersöka arbetstidsfusket vid långa bussresor ytterligare.
– Vi efterfrågar ordentliga studier för att veta i vilken utsträckning det här förekommer. Vi har ett regelverk som inte kontrolleras och jag kan tänka mig att det förekommer bara därför, säger Anna Anund, forskningschef på VTI.
Hur ökar olycksrisken när en busschaufför jobbar mer än 15 timmar?
– Det behöver du inte ens fråga en forskare om. Det kan vem som helst räkna ut, säger Anna Anund.
Olyckor har redan skett
För två år sedan omkom tre ungdomar i en svår bussolycka i Jämtland och i mars startar en rättegång mot busschauffören. Han står åtalad för bland annat vållande till annans död.
Enligt åtalet var chauffören påverkad av trötthet. Innan bussresan hade han kört företagets bil för att hämta bussen utan att registrera det som arbete.
Följ Plusredaktionens pågående granskning av bussresor – och kontakta Plus bussreporter!
Så länge får en busschaufför jobba
En busschaufför får köra lagligt i 9 eller i undantagsfall 10 timmar på ett arbetspass. Men de har också annat arbete, till exempel olika transporter, lastning och urlastning. Gränsen för den totala arbetstiden är 15 timmar per dag. Eller 10 timmar vid nattarbete.
Anonym busschaufför 1
Berättar för Plusredaktionen om hur han har brutit mot reglerna flera gånger, bland annat vid ersättningstrafik för tåg. Han har också sträckkört i 23 timmar tillsammans med en kollega på en resa ner mot Europa.
Anonym busschaufför 2
Berättar för Plusredaktionen om hur han, för ett bolag som körde resor till en fjällort i Lappland, kört med firmabilen bakom bussen de första timmarna utan att registera arbetstiden.
”Man klarar inte detta lagligt med en chaufför från Stockholm. Så en kollega lastar bussen i Stockholm och kör sedan ett par timmar för att bli avlöst av den ordinarie chauffören. Därifrån har han då sina ”lagliga 10 timmar i körtid” att ta buss med släp till fjällen. Men då har han redan kört företagsbilen 2-2,5 timmar innan. Dessutom får han svårt att hålla sig till lagliga hastigheten för att hålla tidtabellen.”