• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Arkivbild: Branschorganisationen Sveriges bussföretag har inte hört talas om bussbolagens arbetstidsfusk. Foto: TT

Sveriges bussföretag: ”Inget vi känner till”

Publicerad

Branschorganisationen Sveriges bussföretag har inte hört talas om bussbolagens arbetstidsfusk. Organisationen kommer inte heller att agera mot det trafikfarliga fusket, utan hänvisar till Transportstyrelsen.

Plusredaktionen rapporterar om busschaufförer som vittnar om hur de uppmanas att fuska med arbetstiderna när det gäller långa beställningsturer. Enligt Transportstyrelsen är det ett allvarligt avsteg från reglerna som hotar säkerheten för både passagerare och övrig trafik.

Branschorganisationen Sveriges bussföretag har dock inte hört talas om den här typen av fusk.

Plus granskar bussresor

– Nej, det är ingenting jag känner till, säger Annika Nordin, chef för arbetsgivarservice på Transportföretagen.

Ansvarar inte för tillsyn

Trots att Plus berättar om flera chaufförer som vittnar om fusket med arbetstiderna så kommer Sveriges bussföretag inte att agera på något särskilt sätt efter att ha fått ta del av uppgifterna.

– Det är Transportstyrelsen och polisen som har tillsynen på företagen, säger Annika Nordin.

Svårupptäckt fusk

Den här typen av fusk är mycket svårt för Transportstyrelsen att upptäcka eftersom det inte finns någon loggbok när chaufförerna kör bil i samband med en bussresa. Men Annika Nordin säger att deras inställning är att alla företag ska följa regelverket om kör- och vilotider.

– Vi vill att alla ska följa de regler som finns på svensk arbetsmarknad och följa de lagar som styr hur man får köra tung trafik på våra vägar, säger hon till Plus.

Följ Plusredaktionens pågående granskning av bussresor – och kontakta Plus bussreporter!

Så länge får en busschaufför jobba

En busschaufför får köra lagligt i 9 eller i undantagsfall 10 timmar på ett arbetspass. Men de har också annat arbete, till exempel olika transporter, lastning och urlastning. Gränsen för den totala arbetstiden är 15 timmar per dag. Eller 10 timmar vid nattarbete.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bussresor

Mer i ämnet