Googles användarvillkor har skrivits om ordentligt med sikte på delning mellan olika plattformar och mobil användning.
Google hävdar att företaget inte samlar in mer personlig information eller säljer data till annonsörer, men informationen, till exempel ditt surfande, samkörs mer långtgående och kommer att påverka till exempel vilken reklam som visas.
Enligt Google görs förändringen för att ge användarna bättre service och information, ”en mer sömlös upplevelse”, som det heter på Google-språk.
Men vad innebär då den nya policyn? Användarvillkor är för det mesta oerhört snåriga att navigera i. Här är fem punkter som visar hur Google hanterar dina data, enligt en kartläggning som nätsajten Mashable har gjort:
1. Google kan samköra personlig information från en tjänst med personlig information från en annan. Till exempel kan Google kombinera dina Youtube-vanor med dina nätsökningar och filtrera fram lämpliga personaliserade sökträffar.
2. För att dra full nytta av Googles tjänster måste du upprätta en publik Google-profil med bild och namn. Användare som redan har din mejladress eller annan information som identifierar dig kommer att få se din Google-profil, komplett med bild och namn.
3. Sökträffarna styrs av ditt sökbeteende. Har du bloggat om att du inte köper det där gymkortet i januari i alla fall? Google kommer att ta bort dessa annonser. Mejlat en kompis om att du tänker köpa en hundvalp? Google lägger in annonser om kennlar i närheten.
4. Ditt nätbeteende hamnar i händerna på annonsörer. Google säljer inte identifierbar personlig information direkt till annonsörer, men de massiva mängderna av information om hur användarna beter sig delas med annonsörer så att dessa kan bli vassare och mer målgruppsinriktade i sin reklam.
5. Din personliga information lagras för evigt. Meddelanden, surfning, aktivitet...allt sparas och kan användas för senare analys.
Thomas Larsson
thomas.larsson@svt.se