• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Ett par pausar under fjällvandring i Björkliden med utsikt över Lapporten. (Arkivbild). Foto: Henrik Holmberg / TT

Fjällbesökare luras av bilder i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler turister väljer att fjällvandra i Sverige. Men många oerfarna besökare är påverkade av bilder med vackert väder i sociala medier och underskattar snabba väderväxlingar till regn, kyla och vind.

Det visar en enkätundersökning från Fjällsäkerhetsrådet på Naturvårdsverket. Frågorna har riktat sig till vd:ar och andra ansvariga vid 29 svenska fjälldestinationer och fjällstationer.

– En trend som har förstärkts varje år är att allt fler besökare inte varit i fjällen tidigare. Barnfamiljer ökar mycket till exempel, säger Per-Olov Wikberg, nationell samordnare vid Fjällsäkerhetsrådet.

Underskattar vädrets växlingar

Hälften av de svarande instämde i påståendet att fler besökare är påverkade av sociala medier. Det vanligaste misstaget är att underskatta snabba väderväxlingar. Både privatpersoner och marknadsförare kan ge en snedvriden bild av verkligheten i naturen.

– Tittar du på alla fjälldestinationer som marknadsför sig så är det också övervägande vackert väder, men det är inte så det ser ut. Om man tittar på SMHI:s väderstationer så regnar det mellan 15 och 20 dagar varje månad från maj till september, normalt sett, säger Per-Olov Wikberg.

Men ingen regel utan undantag – just i år har det främst varit varmt, torrt och regnfritt även på många håll i fjällen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.