I Lilla Edet kom det 100 millimeter regn på tre timmar den 28 juli. Det blir 100 liter per kvadratmeter. Vattenmassorna från sluttningarna bredvid tryckte upp frigoliten under vägbanan när avloppstrummorna inte räckte till. När översvämningen hade sjunkit undan dagen efter stod det klart att vägen förstörts på djupet. En av västsveriges mest trafikerade vägar stängdes av under två dygn.
– Det var episka proportioner på vattenmängderna som kom. Det var väldigt stora krafter, säger Carl-Magnus Yvede, byggledare på Trafikverket som nu undersöker hur vägen ska lagas.
Kaos i trafiken
Under förra året var det ovanligt mycket trafikstörningar på grund av skyfall och översvämningar. Det visar ny statistik som SVT sammanställt med underlag från Trafikverket. Det drabbade både vägtrafik och järnväg, med stora störningar som följd. Stormen Hans i augusti var en förklaring, men även under andra månader inträffade många störningar.
SMHI:s scenarion visar att skyfallen väntas bli värre i framtiden och risken för översvämningar ökar. Vägar och järnvägar som byggs idag måste klara det.
– Jag tror att den här frågan kommer att vara större för oss framåt. Jag tror att det krävs av oss att vi arbetar än mer med det, säger Trafikverkets klimatsamordnare Malin Lind.
Kostar miljarder
Trafikverket ska lägga över två miljarder kronor under kommande tolv år på särskilda klimatåtgärder, utöver de anpassningar som görs när vägar ändå byggs om.
– Vi kommer inte kunna bygga bort alla risker eller förutse alla händelser. Men vi kommer att behöva göra ett rätt stort arbete med att inventera det vi har och det arbetet gör vi ju redan, säger Malin Lind.
I videon: Se hur E45 ser ut idag och vad Trafikverket gör för att bygga om vägen för ett blötare klimat.