Den svenska besöksnäringen fortsätter att växa. Under sommarmånaderna juni och juli ökade antalet gästnätter på svenska hotell och vandrarhem med sju procent, jämfört med motsvarande period i fjol.
Ökningen beror dels på fler europeiska gäster, men allra mest beror det på att svenskarna valde att stanna hemma under sommaren.
– Jag tror att hållbarhetsaspekten kan spela in. Klart svenskar påverkas av den debatt som förs och får fler svenskar att semestra hemma, säger Jonas Siljhammar, vd på branschorganisationen Visita.
”Uppskattas av svenska och utländska turister”
Bortsett från hållbarhetstänket, tror han även att det beror på att flera, svenska som utländska turister, har upptäckt tjusningen med att turista i Sverige.
– Det är väldigt bra att vi har jobbat med näringen och har hållbara och natursköna upplevelser, det här visar att det uppskattas av både svenska och utländska turister, säger han.
Besöksnäringen växer
Även augusti var en bra månad för kommersiella boenden i storstäderna, visar siffror från Benchmarking alliance. Beläggningsstatistiken på hotellen steg från fjolårets 81 procent till årets 83 procent.
– Vi ser ju att besöksnäringen hela tiden växer och blir allt viktigare för Sveriges ekonomi. Sedan är det ju roligt att utvecklingen fortsätter på ett bra och hållbart sätt. Dessutom ser vi att privatresenärer ökar mer än affärsresenärer, säger Jonas Siljhammar.