Namninsamlingen startades i början av januari och bland de över 20.000 som skrivit under finns flera föräldrar som skriver om sitt motstånd mot tidigare betyg. Många av dem som skrivit under oroar sig för att tidigare betyg ska sätta för hård press på barnen, inte minst de som har dyslexi eller andra inlärningssvårigheter.
En av dem som skrivit på uppropet är Charlotte Duvborn från Bromölla. Hon är själv förälder och har barn som går i femte klass.
– När jag gick i skolan så fick vi betyg från sjuan, det räckte. Elever kommer bara bli stressade av tidigare betyg. Det är helt onödigt.
Charlotte Duvborn säger att hon som mamma har mycket kontakt med skolan.
– Jag tycker lärarna har bra koll och ringer hem om det är något. Sedan har man ju utvecklingssamtal också.
”Betyg stressar barnen”
En annan av dem som skrivit under är Kristina Hellström från Nol i Ale kommun. Hon jobbar som lärare men är också förälder till en åttondeklassare.
– Min dotter var en ”försökskanin”, alltså en av de första som fick betyg från årskurs sex. Jag ser hur betyg stressar barnen och hur de jämför sig med andra. Allt de ska klara, och allt ska det sättas en bokstav på, säger Kristina Hellström.
Många skeptiska
Motståndet hos allmänheten märks även i en färsk Novus-undersökning som beställts av Lärarförbundet. 35 procent av de som tillfrågats i undersökningen anser att det är en bra idé med betyg från årskurs fyra medan 55 procent tycker att det är en dålig idé.
I undersökningen har inte bara föräldrar deltagit, och enligt Lärarförbundet, som är kritiskt mot tidigare betyg, finns ett stort motstånd särskilt bland föräldrar.
– Föräldrar är rädda att man ska stämpla barn för tidigt. I de här åldrarna ska fokus vara på nyfikenhet och kunskapsutveckling. Däremot signalerar många föräldrar att man vill kunna lita på att extra stöd sätts in tidigt om det behövs, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
Johanna Jaara Åstrand säger att lärare och föräldrar delar samma frustration: För lite resurser.
– Lärare vet redan vilka elever som behöver extra stöd. Problemet är att det saknas resurser.