Företagen är bekymrade över att politikerna på båda sidor lyfter klimatomställningen som ett problem, när företagen istället ser möjligheter för svenska företag och därmed svenska jobb.
Uppropet på Aftonbladet debatt har undertecknats av vd:ar och hållbarhetsansvariga för företag som Ericsson, Preem, Ica, Telia, Skanska, som tillsammans omsätter över 1 000 miljarder kronor.
– Valrörelsen har handlat om att tävla i att inte göra något för klimatet, eller till och med att gå bakåt, säger Pär Svärdson, vd på näthandelsföretaget Apotea.
Vädjar om strängare regler
Många företag som själva har stora utsläpp står bakom uppropet, men företagen tycker att det är en självklarhet att Sverige skall gå före i klimatomställningen. De som går före i klimat och hållbarhetsfrågor, är de som kommer locka till sig både investerare, kunder och talanger, menar företagen. De efterlyser en politik som pekar mot klimatmålen, och vädjar uttryckligen om strängare regler.
– Just hög ambitionsnivå på klimatområdet och tuffa regleringar, är det som gjort Sverige konkurrenskraftigt historiskt, säger Telias hållbarhetschef Sara Nordbrandt.
”Där vill jag att Sverige skall vara”
Hon menar att vissa saker kan företag göra på egen hand, men pekar på att stora förändringar kräver att näringsliv och politik går hand i hand för att skapa förutsättningar för till exempel återvinning och en cirkulär ekonomi.
När vissa företag tycker att hårda miljöregler är problematiskt ger Apoteas vd en annan bild:
– Att vara bakåtsträvande, och leva på gårdagens förutsättningar, tror jag är väldigt kortsiktigt. I det långa loppet är den som står för nästa generations teknik och har tanken framåt den som blir vinnaren, där vill jag att Sverige skall vara.