Det började redan i fjol: Interrailkorten sålde som smör i solsken. Företaget Silverrail, som distribuerar dessa kort till en stor del av den svenska marknaden, ökade sin försäljning med närmare 60 procent.
Bolaget uppger att de sålde ungefär 17 000 interrailkort till svenska återförsäljare, under hela 2018. I år är man redan uppe i samma nivåer.
– När vi tittar på de här fem första månaderna i år, och jämför med motsvarande period 2018, så har vi dubblerat försäljningen, säger Jonas Falk, ansvarig för internationellt resande och förtydligar:
– Det är en 100-procentig ökning, och det är anmärkningsvärt. Oavsett om du säljer läsk, resor, eller vad som helst så är en ökning på exempelvis 10 procent fantastiskt. Detta är något annat.
”Sticker ut i Sverige”
Anmärkningsvärt är även att ökningen sker trots att SJ sedan flera år tillbaka inte har någon försäljning av utlandsresor. I dagsläget finns inget gemensamt bokningssystem för tågbiljetter till resor mellan de europeiska länderna.
Trots att det kan upplevas som besvärligt att boka sin tågsemester märker nu branschen hur svenska resenärer på allvar gått från ord till handling.
– Vi sticker ut väldigt mycket i Sverige jämfört med andra länder. Vi vet sedan tidigare att intresset för att resa med tåg växer bland svenskarna, och nu ser vi ju att folk väljer att faktiskt göra det också.