Allt fler svenskar vill ta tåget till Europa. Foto: Malin Hoelstad/FREDRIK SANDBERG/ TT/SvD

Företaget om sommarens tågsemester-hype: Ökat försäljningen med 100 procent

Uppdaterad
Publicerad

Intresset att tågsemestra i Europa fortsätter att växa kraftigt bland svenskar. Ett av de ledande bolagen för distibution av interrail-kort i Sverige vittnar om en stor försäljnings-boom första halvåret 2019.

– Det är en hundraprocentig ökning, säger Jonas Falk på Silverrail AB.

Det började redan i fjol: Interrailkorten sålde som smör i solsken. Företaget Silverrail, som distribuerar dessa kort till en stor del av den svenska marknaden, ökade sin försäljning med närmare 60 procent.

Bolaget uppger att de sålde ungefär 17 000 interrailkort till svenska återförsäljare, under hela 2018. I år är man redan uppe i samma nivåer.

– När vi tittar på de här fem första månaderna i år, och jämför med motsvarande period 2018, så har vi dubblerat försäljningen, säger Jonas Falk, ansvarig för internationellt resande och förtydligar:

– Det är en 100-procentig ökning, och det är anmärkningsvärt. Oavsett om du säljer läsk, resor, eller vad som helst så är en ökning på exempelvis 10 procent fantastiskt. Detta är något annat.

Jonas Falk är ansvarig för internationellt resande på Silverrail AB, och berättar om en hundraprocentig ökning av interrailkort. Foto: SVT

”Sticker ut i Sverige”

Anmärkningsvärt är även att ökningen sker trots att SJ sedan flera år tillbaka inte har någon försäljning av utlandsresor. I dagsläget finns inget gemensamt bokningssystem för tågbiljetter till resor mellan de europeiska länderna.

Trots att det kan upplevas som besvärligt att boka sin tågsemester märker nu branschen hur svenska resenärer på allvar gått från ord till handling.

– Vi sticker ut väldigt mycket i Sverige jämfört med andra länder. Vi vet sedan tidigare att intresset för att resa med tåg växer bland svenskarna, och nu ser vi ju att folk väljer att faktiskt göra det också.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.