Den 13 april rullade tåget från Göteborg, ett knappt dygn senare var det tänkt att Michael Aronsson skulle anlända med sina två tonåriga barn till London. I Michaels väska: Tre interrail-kort med platsbiljetter till samtliga etapper. I luften: En härlig förväntan.
Redan i Köpenhamn tog allt stopp.
Dansk skyltförvirring
Vid 21.30 kom Michael och tonåringarna till den danska huvudstaden. Texten på biljetten: Hamburg, 22.54. Enligt Michael fanns då information på en stor digital tavla om ett enda tåg med avgångstid 22.54. Men det var ett tåg med destination Padborg i Syddanmark. På samma tavla stod det ”Hamburg – inställt”.
– Det fanns säkert 30 plakat över hela stationen om ersättningsbussar till Hamburg, och pilar åt vilket håll man skulle gå, säger Michael Aronsson.
Han ställde sig där det var angivet att ersättningsbuss till Hamburg skulle komma, men väntan blev förgäves. Michael och de båda barnen gav upp strax före midnatt, och tog in på närmaste hotell. De bokade platsbiljetterna på samtliga tåg mot London gick förlorade.
Dagen därpå förklarade DSB:s kundservice (Danmarks motsvarighet till SJ) Michael borde hoppat på kvällståget till Padborg. Detta tåg fortsatte sedan vidare mot Hamburg, med ett par byten före ankomst.
Enligt Michael har DSB fallerat helt vad gäller att förmedla information till honom. Ingen personal, bara hänvisningar till information online. Han säger att de sökte information om 22.54-avgången till Hamburg, via DSB på nätet, men inte fått någon hänvisning där om vad som gällde den aktuella kvällen.
DSB vill inte kommentera ärendet för SVT Nyheter.
Åkte hem mot Göteborg istället
Någon möjlighet att få boka om platsbiljetterna dagen därpå fanns inte heller, säger Michael. Det var fullbokat på de tåg som skulle kunna ha tagit trion till London ett dygn senare än planerat, säger Michael:
– Vi hade ju bland annat bokat musikal i London. Men vi gav upp, och åkte hem mot Göteborg istället då och bestämde oss för att boka av allt vi kunde.
I dagsläget har han fått pengar tillbaka för det mesta, förutom tågbiljetterna. DSB har inte velat medge att man gjort något fel, utöver den ersättning man betalade för den extra hotellnatt Michael Aronsson och barnen tog i Köpenhamn.
”Vi har, utifrån internationella biljettregler, lämnat över saken till SJ som utfärdat biljetten till Michael Aronsson. Saken ligger nu hos dem”, skriver DSB i ett mejl till SVT Nyheter.
Michael vidhåller att han inte haft någon kontakt med SJ i det här ärendet, utan köpt sina interrailkort och platsbiljetter via Tågbokningen.se.
”Enligt vår bedömning har det varit SJ som vidareförmedlat biljetterna”, skriver DSB.
Michaels besvikelse är påtaglig, varken biljettåterförsäljaren Tågbokningen.se eller den danska tågoperatören DSB verkar vilja ta något ansvar.
– Men känner sig ganska ensam. De bara skickar en fram och tillbaka, säger Michael Aronsson, och förklarar att han skickat ett mejl till Tågbokningen.se med meddelandet ”fortsättning följer”.
Konsumentverket på EU-nivå inblandat
Han syftar på det faktum att han kontaktat Konsument Europa, vilket är Konsumentverkets förlängda arm på EU-nivå. Där undersöker man just nu vilken rätt Michael Aronsson har för den havererade London-semestern.
– Det känns som att jag som konsument inte har rätt till någonting.
Kunde du ha gjort något annorlunda här då?
– Nej, jag vet inte det… men nu har jag tappat lusten för det här med att åka tåg i Europa, och tillägger:
– Det är viktigt att göra klimatsmarta reseval, men jag upplever att det för konsumenten egentligen är enklare, billigare, snabbare och säkrare att välja flyget. Det är inte rimligt.
SVT Nyheter har sökt Tågbokningen.se för en kommentar