När du reser med tåg inom EU skyddas du av förordningen om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer. Och du har faktiskt fler rättigheter än du kanske tror. Till exempel finns inget som kallas “force majeure” i tågvärlden.
Försenat tåg
Om tågoperatören bedömer att tåget kommer att vara mer än en timme försenat har du som konsument tre alternativ:
- Att inte genomföra resan och få tillbaka hela biljettpriset.
- Att genomföra resan en annan dag och då få boka om biljetten utan extra kostnad.
- Att genomföra resan så snart som möjligt, med likvärdiga transportmedel (tåg eller buss).
Om du väljer att åka med det försenade tåget har du rätt att få avdrag på biljettpriset upp till 50 procent.
Och om tågoperatören inte följer bestämmelserna finns hjälp att få.
– Man får börja med att skriva ett mejl till tågoperatören och hänvisa till förordningen som gäller. Om det fortfarande inte hjälper kan man höra av sig till Konsument Europa, säger Johanna Persson, konsumentvägledare på Hallå konsument.
Konsument Europa kan dock enbart hjälpa till om det handlar om en europeisk tågoperatör.
Är tåget minst en timme försenat har du också rätt till fria måltider. Blir du fast länge på ett ställe och det inte går att ta sig därifrån kan du även kräva inkvartering på ett hotell.
– När man planerar sin resa är det bra att se till att ha tillräckligt med tid mellan bytena så att man har marginal om något händer.
Inställt tåg
Ett inställt tåg räknas som ett försenat tåg, vilket innebär att du har samma rättigheter som vid försening.
– Om det händer, ta kontakt med tågoperatören så snabbt som möjligt, säger Johanna Persson.
Missat tågbyte
Om det ingår tågbyte i resan och ett tåg på en del av sträckan ställs in eller blir försenat mer än en timme ska du kunna avbryta hela resan, och få hela biljettpriset tillbaka. Har du åkt en sträcka och nästa tåg visar sig vara inställt ska du också kunna kräva att få en kostnadsfri resa tillbaka dit resan började.
Force majeure
När du reser med flyg är flygbolaget inte skyldig att kompensera dig om det försenade flyget beror på extraordinära omständigheter, som väderförhållanden, politisk instabilitet eller strejk. Men några sådana undantag finns inte när det gäller tågresor, enligt förordningen.
– Det spelar ingen roll. Du har rätt till kompensation vid försening, oavsett anledning.
Konkurs
Om tågoperatören går i konkurs innan din resa är det desto svårare att få ersättning.
– Som alltid vid konkurser kan det vara svårt att få tillbaka sina pengar. Man kan alltid rikta krav mot konkursboet, men det är inte helt enkelt. Om man har betalat resan med kreditkort kan man ha möjlighet att rikta krav mot kreditgivaren, säger konsumentvägledare Johanna Persson.
Försvunnet bagage
Det bagage du tar in i tågvagnen ansvarar du för själv. Det enda tillfället då du kan kräva ersättning är om du lämnar in bagaget till tågbolaget, men det är ovanligt vid tågresor.