• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Försäljningen av champagne och mousserande vin har ökat stort i Sverige. Foto: TT/Leif R Jansson

Försäljningen ökar – nu dricker vi bubbel året om

Uppdaterad
Publicerad

Vi svenskar dricker allt mer champagne och mousserande vin. Försäljningen ökar rejält i Sverige, visar siffror från Systembolaget. På trettio år har försäljningen ökat med 380 procent.

Från 1986 till 2016 har försäljningen av champagne och mousserande vin ökat med 380 procent på Systembolaget. På bara ett år, mellan 2015 och 2016, gick försäljningen av dessa drycker upp med 16 procent.

– Vi svenskar har börjat att dricka mousserande vin till maten i stället för att bara fira med bubbel vid de allra mest högtidliga tillfällena, förklarar Ulf Sjödin, expert på champagne och mousserande vin på Systembolaget.

Vin

Vi frågade folk ute på gatan i centrala Stockholm om vad de tror är anledningen till att vi dricker mer mousserande vin och champagne i Sverige:

”Lite roligare, lite bättre”

– Det känns lite lyxigt att dricka bubbel. Det liksom kryddar tillvaron lite grann. Det är lite finare, lite roligare, lite bättre, menar Pantea Zethelius.

Sophie Ekman är av samma uppfattning:

– Det bringar någon slags känsla av glädje och fest, säger hon.

Drickandet av mousserande vin och champagne har spridits ut över hela året på ett annat sätt än förr. Dryckerna är alltså inte längre populära enbart vid nyår. Särskilt gäller det mousserande vin, men också champagne.

– Nu står december för ungefär en fjärdedel av champagneförsäljningen, men det var närmare hälften om vi går tillbaka 20 år i tiden, berättar Ulf Sjödin på Systembolaget.

Nya vanor sprids i sociala medier

Pantea Zethelius är en av dem som ändrat sina vanor.

– Ja, det har blivit så för oss, säger hon. Jag tror att det har mycket att göra med sociala medier. Man ser att folk dricker bubbel och då vill man också själv göra det.

Mer bubbel i högkonjunktur

Även samhällsekonomin påverkar konsumtionen av champagne och mousserande vin. Vid till exempel en lågkonjunktur går försäljningen ner.

– Det är inte nödvändigtvis för att man har fått mindre pengar, men man vill inte fira i en lågkonjunktur, förklarar Ulf Sjödin.

– Man vill visa att man tar en lågkonjunktur på allvar. Men nu när det är högkonjuktur, väntar vi oss att det ska säljas en del dyr champagne till nyår!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Vin

Mer i ämnet