Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Förslaget: Begränsa reklam för onyttig mat i sociala medier

Publicerad

Begränsa marknadsföringen av ohälsosam mat i sociala medier.

Det vill Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket göra för att bryta utvecklingen av ohälsosam livsmedelskonsumtion hos barn och unga.

På uppdrag av regeringen har Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten undersökt hur man kan främja en hälsosam livsmedelskonsumtion hos barn och unga.

Enligt rapporten drabbas allt fler barn och unga i Sverige av hälsoproblem som övervikt, diabetes och tandproblem till följd av den ohälsosamma mat de konsumerar.

– Hälsoproblem i barndomen kan kvarstå i vuxen ålder. Det är viktigt att främja goda matvanor för barn, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Olivia Wigzell i ett pressmeddelande.

Begränsa reklam för onyttig mat i sociala medier

Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten har därför presenterat en rad åtgärder som ska tackla problemen och främja en hälsosammare livsstil hos barn och unga.

Utredningen föreslår bland annat att man ska begränsa reklam av onyttig mat i sociala medier, eftersom de menar att det bidrar till sämre matvanor hos barn och unga.

De vill även se till att skattefinansierade måltider som barn och unga konsumerar blir mer näringsrika och hälsosamma.

– I Sverige har vi kommit långt med vår skolmat, som innebär en näringsriktig måltid för alla barn som går i grundskolan. Men det finns potential för att utveckla även andra måltider inom skolan, såväl som matmiljön för barn och unga i andra skattefinansierade miljöer, säger Livsmedelsverkets generaldirektör Annica Sohlström.

Myndigheterna har lämnat över rapporten till regeringen.

Den delade bilden visar två separata scener: till vänster är en person klädd i en mörk jacka med SVT-logga som samtalar med en annan utanför, med en bakgrund av stadsmiljö. Till höger står två personer inomhus, iförda vinterjackor, där en av dem håller en svart skolväska med texten ”Folkungaskolan”.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Livsmedelsverket vill införa åldersgräns för energidryck – hör mer i klippet. Foto: Mimmi Moberg/SVT och SVT Arkiv

Myndigheternas förslag på åtgärder

  • Utred förutsättningarna för att begränsa marknadsföringen av ohälsosamma livsmedel som barn och unga exponeras för i alla mediekanaler.
  • Utred hur alla skattefinansierade måltider som når barn och unga ska bli näringsriktiga och hållbara.
  • Inrätta ett nationellt kompetenscenter för barns matmiljöer och dess påverkan på barns och unga livsmedelskonsumtion och hälsa.
  • Ge offentliga aktörer ansvar för att ta fram och implementera strategier för hållbara och hälsofrämjande matmiljöer.

Källa: Folkhälsomyndigheten.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.