Per Söderpalm och polis.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Medieakademins Per Söderpalm: Teorin om varför svenskarna blivit mer vänster Foto: SVT

Förtroendebarometern: Polisen i topp – ICA och SJ rasar

Uppdaterad
Publicerad

Svenskarna har störst förtroende för Polisen medan förtroendet för SJ och ICA rasar. Det visar årets Förtroendebarometer.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att svenskarna generellt varit snåla med att dela ut ros i årets Förtroendebarometer – inte sedan 2011 har man sett så få som ökat i förtroende.

Störst förtroende i 2024 års mätning får Polisen med 72 procent, en ökning på 5 procentenheter från i året innan. I övrigt är det bara Svenska kyrkan som ökar med mer än enstaka procent, och då med 3 procentenheter för att i år landa på 45 procent.

Mat-ras

Betydligt fler får ris och livsmedelsjätten ICA står för årets största ras med 11 procentenheter. Totalt uppger i år 38 procent av svenskarna att de har mycket eller ganska högt förtroende för ICA, som därmed på två år har tappat förtroendet från drygt var femte svensk.

Ett ras man inte sett sedan SAAB:s konkurs 2010.

Andra livsmedelskedjor har också hängt med på tappet som började under förra årets lågkonjunktur. Coop har förtroende från 37 procent av svenskarna, en minskning med 2 procentenheter från i fjol.

Ett annat företag som tappar stort i årets mätning är SJ som backar 10 procentenheter och nu bara har förtroende hos 12 procent av svenskarna.

GW toppar

I årets Förtroendebarometer mätte man också vilka personer som svenskarna uppskattar mest i media.

När frågan ställdes för tio år sedan låg Janne Josefsson etta, men i år toppar Leif GW Persson listan strax före Youtubern och högerdebattören Henrik Jönsson.

Fakta: Förtroendebarometern

  • Medieakademins förtroendebarometer har genomförts årligen sedan 1997.
  • Årets mätning har genomförts av Verian (före detta Kantar Public och Sifo)
  • 2024 års undersökning omfattar 1246 webb-intervjuer med personer 16 – 84 år. Deltagarfrekvensen var 23 %. Förtroendebarometern genomförs i den riksrepresentativa Sifopanelen. Panelen består av slumpmässigt rekryterade personer, från 16 år och uppåt, som också är representativa för internetanvändandet i landet. Resultaten är vägda utifrån kön, ålder, region samt partisympati.
  • Fältperioden ägde rum den 12 februari – 21 februari 2024.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.