Efter DN:s avslöjande om att Effective Communication riktar in sig på förvirrade äldre för att sälja S-lotter fick bolaget och Socialdemokraterna utstå hård kritik.
Flera aktörer har den senaste veckan valt att pausa samarbetet med det kritiserade bolaget. Under torsdagen meddelade Telia att man avbryter samarbetet med omedelbar verkan.
Anledningen är ”de uppgifter som framkommit i media och den utredning som har gjorts” skriver Telias presschef i ett mejl, vilket Expressen var först med att rapportera om.
Tele2 meddelade under tisdagen att samarbetet läggs på is.
Till TT säger Fredrik Hallstan, kommunikationschef på Tele2 att samarbetet pausas ”till dess vi har fått ta del av deras utredning och sett deras handlingsplan”.
Fortum: Behöver få en tydligare bild
Tidigare under veckan meddelade energibolaget Fortum att inte heller de kan fortsätta samarbetet innan utan att göra en ”ordentlig genomlysning”.
– Vi behöver få en tydligare bild och förståelse om hur deras rutiner ser ut och vad de har för riktlinjer, sa Elin Tibell, presschef på Fortum till SVT.
– Det gäller rutiner vid samarbeten, hur en rimlig arbetssituation för medarbetare säkerställs samt rutiner för rekryteringar, fortsätter hon.
Enligt Elin Tibell var Fortum innan avslöjandet nöjda med samarbetet.
Även Eon och Postkodlotteriet pausar avtal
Även Eon, som också har tagit hjälp av Effective Communication, väljer att tillfälligt pausa samarbetet med telemarketingbolaget, rapporterar Svenska Dagbladet.
– Effective Communcations arbete för E.ON är för tillfället pausat E.ON har tillsatt en egen intern utredning, säger bolagets presschef Patric Elmén till tidningen.
Förra veckan meddelade även Svenska Postkodlotteriet att företaget omedelbart valde att pausa samarbetet med Effective Communcation efter avslöjandet.