FP-politiker: ”Kartläggningen behöver regleras i lag”

Publicerad

Teknikerna där butiker kartlägger sina kunder kräver en självsanering bland företagen, men kommer också att behöva regleras i lag. Det säger den folkpartistiske riksdagsledamoten Mathias Sundin till SVT mot bakgrund av de exempel vi visat i #konsumentjakt.

Mathias Sundin har länge engagerat sig i integritetsfrågor, och uppmärksammades i mars när han tillsammans med ledamöter från andra partier besökte den spionmisstänkte visselblåsaren Edward Snowden i Moskva.

Han menar att man inte bara bör oroas över statlig övervakning utan även över den kommersiella kartläggningen av medborgarna.

Jakten på konsumenterna

– Det är farligt att så mycket av våra privatliv kan kartläggas på det här sättet, att det samlas in så mycket information utan att vi vet hur den kan komma att användas.

”Krävs lagändring”

Han pekar till exempel på risken att försäkringsbolag får tillgång till information som samlats in av andra bolag.

– Jag tror att det kommer att krävas en lagreglering av dessa frågor. I första hand hoppas jag på en självsanering bland företagen, men vi kommer också att behöva stifta lagar, säger Mathias Sundin.

SVT:s #konsumentjakt har visat en rad exempel på hur nätets teknik för att kartlägga konsumenter nu flyttar ut i den fysiska butiken: Kameror som identifierar kön och ålder, sändare som skickar direktmeddelanden till passerande mobiltelefoner och brickor som gör att handlare kan följa konsumenternas rörelse genom staden.

”Ett sluttande plan”

Jan Bertoft, generalsekreterare för organisationen Sveriges konsumenter, varnar för att utvecklingen kan gå för långt utan att vi upptäcker det.

– Det är ett sluttande plan. Tekniken och det faktum att vi ger ifrån oss alltmer information ger en allt större bild, som vi inte vet hur stor den blir och vart den tar vägen.

– Vi befinner oss i början av den här utvecklingen. Tekniken kommer att förfinas och snart har vi kanske skor som känner av var vi går och skickar signaler, och kopplat till våra personuppgifter ger det en total story över vilka vi är.

Svensk Handel: ”Lockar tillbaka kunder”

Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg ser utvecklingen som positiv, och hänvisar till Aktuellts reportage från Dals-Ed.

– Tänk att lilla Dals-Ed kan möta konkurrensen av de enorma köpcentrum som urholkar många stadskärnor. Tack vare den här typen av analys kan man locka tillbaks kunderna.

– Men självklart måste handeln agera ansvarstagande, och se till att konsumenten vet vad man delar med sig av, vad uppgifterna ska användas till och hur man avregistrerar sig.

Både Jan Bertoft och Jonas Arnberg hoppas att nya EU-regler ska göra gränserna tydligare för hur och vad man får samla in information om konsumenter.

Delade åsikter på sociala medier

I sociala medier har åsikterna gått isär kring den nya tekniken och dess användning. Magnus Hällegårdh skriver ”Välkommen till världen utan rätt till integritet” och Adrian Salmi att det ”känns inte bra att känna sig mer och mer bevakad”. André Assarsson framhåller i stället att ”reklam med erbjudande kommer alltså i framtiden bli mer relevant och intressant, spännande”.

Monica Andersson skriver på SVT Nyheters Facebooksida att hon inte bryr sig: ”Har rent mjöl i påsen, kartlägg gärna mig ni tröttnar snart”. Gunilla Jansson skriver å andra sidan att ”sekretess och integritet börjar urvattnas totalt /.../ Det  här är inte okej tycker jag.”

Fortsätt gärna diskutera under #konsumentjakt i sociala medier eller i kommentarsfältet här nedan. Och debatten mellan Sveriges konsumenter och Svensk Handel här ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Jakten på konsumenterna

Mer i ämnet