SVT:s konsumentredaktion granskar just nu hantverkare, som sedan länge är ett av svenska konsumenters största bekymmer.
– Missnöjet fortsätter att vara högt, säger Caroline Nilsson, konsumentvägledare på Konsumentverket.
10 miljarder i sjön
2018 gjorde Konsumentverket en stor utredning av misslyckade köp och tjänster. Myndigheten räknade på vad problemen kostade samt värdet av den tid som gått åt att lösa problemen. Allra störst var missnöjet med hantverkartjänster som gått snett, som uppskattas kosta svenska konsumenter 10 miljarder kronor per år.
– Det handlar om mycket pengar för konsumenten, därför är det inte konstigt att hantverkartjänster, år efter år, ligger i toppen av klagomålsstatistiken, säger Caroline Nilsson, konsumentvägledare på Konsumentverket.
Tre vanliga problem
De vanligaste bekymren är enligt Konsumentverket att jobbet inte blir fackmässigt utfört, att det inte blir klart i tid samt att priset skenar iväg. Enligt Caroline Nilsson handlar det ytterst om bristande kommunikation.
– Vi konsumenter har en bild av vilket arbete vi köper och hantverkaren kanske har en annan.
För att undvika problem är ett skrivet avtal ett absolut måste menar Caroline Nilsson.
Följ hela hantverkargranskningen här – och tipsa Plus reporter.
Så mycket klagar vi
Klagomålen mot hantverkare strömmar in till Konsumentverkets vägledningstjänst ”Hallå konsument”, och 2019 är inget undantag.
- 2016: 5 799 klagomål
- 2017: 5 300 klagomål
- 2018: 5 549 klagomål
- 2019*: 4 282 klagomål
*Siffran för 2019 gäller perioden 1 januari – 15 oktober.
Källa: Konsumentverket
Tre tips för att slippa problem med hantverkare
Var noga med att skriva ett skriftligt avtal och att avtalet innefattar minst följande:
- Vad som ska göras. Var tydlig med vilket arbete som faktiskt ska utföras. Är förväntningarna rimliga? Vad säger hantverkaren?
- Tiden. När ska arbetet påbörjas och avslutas? Vad händer om det blir en försening?
- Pengarna. Hur mycket ska det kosta och när ska betalningen ske?
Källa: Konsumentverket
Konsumentverket har också varit med och tagit fram ”Hantverkarformuläret”, som är ett hjälpmedel när man anlitar en hantverkare.