I dagsläget är flygsäkerheten inte hotad, men att gps-system störs så pass ofta gör ändå att Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet, EASA, tar händelserna på allvar.
– För tio år sedan hade vi 10-20 fall, nu är vi uppe på totalt 25 000, konstaterar Cyrille Rosay, expert på cybersäkerhet på EASA.
Ställer nya krav på piloter
Trafikflygplan använder i normalfallet gpsför att navigera. När gps:en inte längre går att lita på kan planen fortfarande flyga med hjälp av radiosignaler från marken. Det ställer dock större krav på piloterna.
– Det är en viss extra arbetsbörda att behöva välja olika inflygningssystem och att hela tiden övervaka att man har en korrekt noggrannhet, förklarar piloten Thomas Eriksson.
Vill byta ut gps
EASA betraktar situationen som under kontroll för tillfället, men håller den under noga uppsikt eftersom läget kan förändras.
Och trots att det går att navigera med radiosignaler vill myndigheten på längre sikt hitta ett mer robust alternativ till att navigera med gps.
– Det kan vara satellitbaserat eller markbaserat system, vi vet ännu inte. Något som säkerställer pålitlig navigering i det långa loppet, säger Cyrille Rosay.
”Medveten påverkan”
Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, vill inte peka ut någon aktör, men konstaterar att det inte finns andra förklaringar till gps-störningarna än medveten påverkan.
Estlands utrikesminister Margus Tsahkna pekar däremot tydligt ut Ryssland.
– Vi måste kalla saker vid dess rätta namn. Faktum är att Ryssland stör gps-system i vårt luftrum. Inte bara i Estland, utan i hela regionen, säger han till estländska ERR.
Margus Tsahkna uppger att Estland kommer att ta upp frågan med såväl EU som Nato.