Av anledning av den pågående covid 19-pandemin ger nu klädjätten en uppdaterad bild av försäljningen.
Försäljningen minskade med 57 procent i lokala valutor jämfört med samma period 2019. Dock noteras en ökning av onlineförsäljningen med 32 procent.
”För att kunna parera den negativa försäljningsutvecklingen genomförs en rad snabba och kraftfulla åtgärder avseende varuinköp, investeringar, hyror, bemanning och finansiering. Varulagret per den 30 april uppgick till drygt 41 miljarder kronor”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
3050 butiker stängda
På nationella marknader syns en tydlig skillnad beroende på vilken strategi respektive land valt. I Italien (minus 80 procent) och Spanien (minus 76 procent) som är några av de hårdast drabbade länderna av coronapandemin och även gjort kraftiga nedstängningar, märks ett tydligt intäktsfall. I Sverige är samma siffra betydligt lägre, minus 31 procent.
I dagsläget är 60 procent av koncernens drygt 5 000 butiker fortsatt stängda.
”På de marknader som börjat öppna upp är butikshandeln inledningsvis återhållsam”, skriver bolaget.
Bolaget håller fast vid tidigare prognos att andra kvartalet blir ett förlustkvartal där prisnedsättningarna bedöms ge en negativ effekt på bruttomarginalen om 2–4 procentenheter.
Fakta: H&M:s försäljningutveckling 1 mars – 6 maj, i procent
Tyskland – 46%
Kina – 32%
Japan – 58%
USA – 71%
Italien – 80%
Norge – 36%
Storbritannien – 60%
Spanien – 76%
Danmark – 51%
Frankrike – 71%
Ryssland – 47%
Finland – 49%
Sverige – 31%
Polen – 59%
Sydkorea – 11%