Man sitter i sin bil.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”De vägrade att lyssna när jag sa nej.” Foto: SVT.

Han anmälde S-lotteriet till KO: ”Lyssnade inte när jag sa nej”

Uppdaterad
Publicerad

Flera gånger om dagen ringde Kombilotteriets säljare till Mattias Ljunggren – till slut lessnade han och anmälde dem till Konsumentombudsmannen.

Och det är han inte ensam om att ha gjort, sedan maj 2022 har lotteriet anmälts 18 gånger för sin telefonförsäljning.

– De lyssnade verkligen inte när jag sa nej, man var i praktiken tvungen att lägga på i örat på dem, säger han.

Efter ungefär en vecka efter att han avslutat sin prenumeration på Kobilotteriet började säljare ringa upp Mattias Ljunggren – och enligt honom var det flera gånger om dagen.

– Jag bad dem att inte ringa mer, det funkade inte. Jag mejlade flera gånger till kundtjänst och bad dem att ta bort mig, säger han.

Socialdemokraternas lotter

Av kundtjänsten fick han rådet att anmäla sig till ”Nix-registret” – i vilket konsumenter kan spärra sina telefonnummer mot oönskade telefonsamtal.

”Mindre tid att lägga på att lura någon pensionär”

Sedan maj 2022 har Kombispel anmälts 28 gånger till Konsumentverket, och 18 av dessa fall handlar om telefonförsäljning. Flera ärenden handlar dessutom om demenssjuka som uppger att de inte förstått vad de köpt.

– De jag tänker på är de äldre som är uppfostrade med att man inte lägger på telefonen i örat på någon, säger Mattias Ljunggren.

– Jag tänkte flera gånger att ju längre tid jag kan uppehålla en säljare därifrån, desto mindre tid kan den lägga på att lura någon pensionär.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Socialdemokraternas lotter

Mer i ämnet