Efter ungefär en vecka efter att han avslutat sin prenumeration på Kobilotteriet började säljare ringa upp Mattias Ljunggren – och enligt honom var det flera gånger om dagen.
– Jag bad dem att inte ringa mer, det funkade inte. Jag mejlade flera gånger till kundtjänst och bad dem att ta bort mig, säger han.
Av kundtjänsten fick han rådet att anmäla sig till ”Nix-registret” – i vilket konsumenter kan spärra sina telefonnummer mot oönskade telefonsamtal.
”Mindre tid att lägga på att lura någon pensionär”
Sedan maj 2022 har Kombispel anmälts 28 gånger till Konsumentverket, och 18 av dessa fall handlar om telefonförsäljning. Flera ärenden handlar dessutom om demenssjuka som uppger att de inte förstått vad de köpt.
– De jag tänker på är de äldre som är uppfostrade med att man inte lägger på telefonen i örat på någon, säger Mattias Ljunggren.
– Jag tänkte flera gånger att ju längre tid jag kan uppehålla en säljare därifrån, desto mindre tid kan den lägga på att lura någon pensionär.