Vi träffas i ett industriområde i Stockholm men han vill vara anonym – av omsorg om kunderna. De företag som anlitar honom vet vad folk i allmänhet tycker om spam. Vi kallar honom Erik.
Han sitter framför datorn där han med några knapptryckningar kan nå en och en halv miljon konsumenter. Utskicken går iväg hela tiden, alla dagar i veckan.
– Jag insåg för länge sedan att en e-postadress kan ha ett värde och har samlat på dem. Långt innan man ens började fundera på att skicka reklam med e-post.
Ny ”råvara”
Vi lever i en era av skräpmejl. 90 procent av världens mejltrafik beräknas vara spam. Därför har en ny råvara sett dagens ljus. Fungerande, aktuella e-postadresser är guld värt:
– De kan kosta allt från ett öre till 15 kronor styck, säger Erik. Värdet ökar ju mer man vet om personen bakom e-postadressen. Om det är en man eller kvinna, ålder, var de bor, vad de jobbar med, vad de kör för bil...
Det går att köpa adresser på nätet. Det går också att anlita reklamföretag som har sina egna register. Om man någonstans, någon gång fyllt i en intresseanmälan om information är det i stort sett fritt fram att skicka hur mycket mejlreklam som helst.
– Det företag som du säger ja till att få information ifrån kan sälja din adress vidare. Så även om du avregistrerar dig från det första företaget kommer du fortsätta att få reklam från företag två, tre och fyra som köpt din e-postadress från företag nummer ett. Adressen hamnar i en oändlig loop, förklarar Erik.
Riskfritt skicka spam
Som SVT tidigare berättat är det i stort sett riskfritt att skicka spam till privatpersoner i Sverige, trots att det egentligen är förbjudet. Många andra länder har hårdare kontroll och hårdare lagar. I Danmark är det helt förbjudet. Erik tror inte att det kommer att kunna fortsätta som hittills i Sverige.
– Branschen skulle må bra om regelverket var tajtare, säger han. Det är lite för vilt fortfarande. Det är ett slags Vilda Västern.
Men än så länge är Sverige ett bra land att skicka massmejl i?
– Ja, här funkar det fortfarande.