Strax före jul 2012 fick alla anställda i Västerås stad ett mejl från it-supporten. Det stod att man skulle klicka på en länk och fylla i sitt lösenord. De flesta anade att mejlet var spam men några följde instruktionerna. Av kommunens 8.000 anställda var det åtta som klickade på länken. Det räckte.
Kort därefter började kommunens datorer uppträda på ett konstigt sätt. De spottade ur sig e-post, massor av e-post. Datorerna var kapade och stod och sprutade ur sig skräpmejl – runt 150.000 meddelanden per halvtimme. Varje kvart ändrade spammet utseende vilket gjorde det extra svårt att få kontroll över.
”Pågick dygnet runt”
På it-avdelningen fann man sig bekämpa något som liknade ett rymdmonster:
– När vi spärrade på ett ställe ändrade den utseende och for iväg någon annanstans, då fick vi fånga upp det och spärra igen. Och efter en halvtimme såg det ut på ytterligare ett nytt sätt. Detta pågick hela tiden, dygnet runt, berättar Jeanna Thorslund, it -strateg.
Det dröjde inte länge förrän omvärlden började reagera, det vill säga de som fick ta emot alla skräpmejl från kommunen. Det ledde till att själva avsändaradressen Västerås Stad spärrades.
Kunde inte använda e-posten
Samtidigt som teknikerna försökte stoppa spam-floden ut från kommunens datorer, blev det alltså omöjligt för staden att skicka de mejl man verkligen ville skicka. Under en vecka i december kunde Sveriges sjätte största kommun inte använda e-post som kommunikationsmedel.
Samtidigt började telefonerna ringa hos kommuntjänstemännen. Det var arga mottagare av skräpmejlen som skällde ut dem som skräpade ner deras mejlkorgar. Tjänstemännen blev tvungna att stänga av sina telefoner.
I dag minns Jeanna Thorslund händelsen som en virvelvind av olika problem. It-teknik, personalvård och sekretessfrågor – allt krävde snabba lösningar.
”Hör talas om det hela tiden”
Så småningom började it-avdelningen få kontroll över mejlsystemet. Bland annat med hjälp av Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB.
Västerås är långt ifrån ensamt att bli drabbade av spam-haverier. Jeanna Thorslund är ofta ute och föreläser om sina erfarenheter.
– När man träffar kollegor från andra kommuner och organisationer hör man talas om det här hela tiden. Men de flesta väljer att inte berätta om det öppet eftersom man ser det som att man avslöja en brist, säger Jeanna Thorslund.
Hon menar att Västerås gått stärkt ur händelserna för ett drygt år sedan. Men hon ser också spam som blir alltmer sofistikerat och bättre på att ta sig förbi spärrar och skydd.
– Det är ju bara att hoppas att vi kan hålla jämna steg. Vi måste uppgradera och utbilda kontinuerligt. Men det är ju en kamp. Hela tiden.