Det var i november 2016 som Hans-Jörgen Olsson skrev på ett avtal med fiberbyggaren IP-only. Företaget påbörjade byggnationen genom att gräva ner en kabel vid fastigheten, men sen tog det stopp.
– Tre och ett halvt år och ingenting har hänt. Det är ungefär som att skriva på ett elavtal utan att du får en elkabel indragen i huset, säger Hans-Jörgen Olsson.
Enligt företaget försenades byggnationen av bland annat markavtal och långa hanteringstider hos Trafikverket och Länsstyrelsen. Därför ville IP-only ha ersättning på 6900 kronor.
Fick säga upp avtalet
Efter flera turer gjorde dock Hans-Jörgen Olsson en anmälan hos Allmänna reklamationsnämnden och fick rätt att säga upp sitt avtal utan någon kostnad.
När avtalet var hävt så lät han det kommunala fiberbolaget ta över byggnationen istället och då gick det snabbare. Fyra månader senare hade han sin fiberuppkoppling. Då gjorde grannarna likadant.
– De frågade mig hur jag gjorde och sen gjorde de flesta grannarna som jag. Nu har jag hur snabbt internet som helst. Det är stor skillnad.
Hans-Jörgen Olsson visar upp den tomma kabeln som IP-only grävde ner ute vid åkern.
– Några få har kvar IP-only som leverantör men de har inte ännu inte fått fiber, säger Hans-Jörgen Olsson.
Har anmälts 180 gånger i år
Att anmälningarna ökar mot företaget överraskar inte Hans-Jörgen Olsson. Han tycker att frågan ska tas upp på regeringsnivå.
– Det handlar om statligt stöd och mycket pengar. Jag tycker man ska ta tag i detta, titta på det och sätta näringsförbud på IP-only tills kedjan mellan kund och operatör fungerar.
– Gör man inte detta så kommer Allmänna reklamationsnämnden bli överhopade av ärenden, säger Hans-Jörgen Olsson.